Dylan kort #291 - aanvullingen

Christmas in the heart is in de vijfde week in de Nederlandse album top 100 gezakt naar nummer 89. Eerlijk gezegd verbaasd het mij dat Christmas in the heart nog in de album top 100 staat, ik had verwacht dat het album, vlak na release, een week of twee in de album top 100 zou staan, om daarna van de lijst te verdwijnen, om vervolgens halverwege december opnieuw in de top 100 te komen.

NRC Handelsblad vrijdag 13 november 2009: De zangstem van [Ben Knox] Miller [zanger van Low Anthem] varieert van rasperig tot engelachtig. Dat komt doordat hij in de oefenruimte graag zijn helden nadoet, zegt hij. "Voor de lol, en als onderzoek: hoe krijgt Leonard Cohen dat geluid, of: hoe doet Dylan dat. Ik ben negen dagen op zoek geweest naar de manier waarop Dylan de zangpartij van 'You Belong To Me' voor elkaar kreeg. Dat nummer zong hij in de jaren negentig. Alle volheid en kleur was verdwenen, zijn stem was zo goed als kapot. Toch vond hij ergens in zijn keel nog een plekje om te laten meetrillen, en hij produceert een klank, die nog altijd hartverscheurend mooi is. Uiteindelijk is het me gelukt om dat plekje op te speuren. Zo leer ik hoe mensen hun stem plaatsen."

Op dezelfde bladzijde, onder het kopje Popmuziek op Crossing Border:
Suze Rotolo Werd bekend als 'hoezenmeisje' van de lp The Freewheelin' Bob Dylan. Heeft haar memoires geschreven, over de jaren zestig in Greenwich Village (NY). Interview door Harry de Winter, in Wintertijd, 21/11.

Suze Rotolo, aanwezig op het Crossing Border-festival, afserveren als 'hoezenmeisje' vind ik, op z'n zachtst gezegd, niet zo netjes. Haar boek A freewheelin' time (helaas (nog) niet in het Nederlandse vertaling verschenen) kan ik eenieder aanraden te lezen, niet alleen vanwege de passages over Dylan. Het boek schetst een helder beeld van Greenwich Village in de jaren zestig.
Wie nog iets op zijn verlanglijstje moet zetten voor de Sint, kan ik A Freewheelin' time aanraden. Bij bol.com is het boek alleen in de hardcover te krijgen, Van Stockum biedt zowel de hardcover, als de veel goedkopere pocketeditie aan.

Het eerder genoemde You belong to me (#106 in de lijst in Dylan kort #288). nam Dylan op in de zomer van 1992 tijdens de sessies voor het album Good as I been to you. Het nummer verscheen in december 1994 op de soundtrack van de film Natural born killers. Het stukje dialoog aan het eind van het nummer is dan ook uit deze film.
You belong to me werd geschreven door Pee Wee King, Red Stewart en Chilton Price, althans zo luiden de credits. Volgens een wikipedia-pagina over het nummer werd het nummer bijna geheel door Price geschreven die een deal sloot met King en Stewart waardoor hij kon profiteren van de naamsbekendheid van King en Stewart. O.a. Patti Page scoorde er eerder, in de jaren 50, een grote hit mee.
Ik ben het met Miller eens dat Dylan's stem op You belong to me hartverscheurend mooi is. Het is zo'n Dylanopname waar ik, als de stemming daar is, uren onafgebroken naar kan luisteren.
Wie mij had gezegd dat ik Dylan's opname van You belong to me nog eens in de krant tegen zou komen, had ik voor gek verklaard.

Geen opmerkingen: