Bob Dylan nam zijn eerste elpee op in 1961. Zijn tweede elpee, The Freewheelin’ Bob Dylan (1963), was een eerste stap tot wereldfaam. In de bijna zestig jaar die sindsdien zijn verstreken, is hij gekroond tot God en versleten voor Judas. Nu is hij negenenzeventig en bewijst hij met Rough And Rowdy Ways dat rock – pop – folk – of hoe je zijn muziek ook wilt noemen - nooit een young man’s game is geweest. Leeftijd is irrelevant, als je de stem maar hebt. Bob Dylan heeft de stem, zo bewijst Rough And Rowdy Ways.
Rough And
Rowdy Ways is het werk van een man met vele kanten, zoveel kanten dat hij
wel haast rond lijkt - om Bernard Paturel te parafraseren. Niet voor niets
begint zijn negenendertigste studioplaat met “I Contain Multitudes”, een song
waarin hij zingt:
I'm a man of contradictions, I'm a man of
many moods
I contain
multitudes
Het is het
toegangskaartje tot de rest van het album, een album bestaande uit multitudes,
uit menigten. Een album waarbij de oren blijven haken aan (vaag) bekende namen,
zoals Anne Frank, The Rolling Stones en Indiana Jones in het openingsnummer. Zoals
de tientallen namen in “Murder Most Foul” – een song van de rest van het album
gescheiden doordat het op een tweede schijf is gezet. Zoals Al Pacino en Marlon
Brando of Leon Russel en Liberace in “My Own Version Of You”.
Zoals Montgomery
en Patton, Elvis en Martin Luther King in “Mother Of Muses” of Allen Ginsberg,
Jack Kerouac en Gregory Corso in “Key West (Philosopher Pirate)”.
Naast deze
namen zijn er frasen die een belletje doen rinkelen, zoals Shakespeare’s “To be
or not to be”, Sinatra’s In The Wee Small Hours of Dylans eigen “Every
step of the way”. Het zijn deze namen en frasen die de luisteraar ankerpunten
bieden tijdens de eerste paar luisterbeurten. Ankerpunten die mij door Rough
And Rowdy Ways loodsen.
Er is veel
tekst op Dylans nieuwe album. Heel veel tekst en ieder woord is goed te
verstaan. Bob Dylan zingt de longen uit zijn lijf, al zingende zoekende naar
fraseringen om uitdrukking te geven aan het gevoel achter de woorden, zo stel
ik me voor. Luister bijvoorbeeld hoe hij de song “I’ve Made Up My Mind To Give
Myself To You”. Bob Dylan is een groot zanger en ook op Rough And Rowdy Ways
is dat weer goed te horen.
En dan de muziek,
voornamelijk in midtempo, op drie wat steviger bluessongs na, waarvan de eerste, “False Prophet” eerder werd vrijgegeven. Goed,
veel midtempo songs dus, soms met verrassend instrumentarium, zoals een
accordeon in “Key West” of de achtergrondzangers wiens “ooohs” deel zijn
geworden van de muziek, de stem als instrument in “I’ve Made Up My Mind To Give
Myself To You” en wederom “Key West”.
De
begeleiding is vaak spaarzaam, zoals de tegen flamenco aan schurkende gitaren
in “Black Rider”.
Er zijn de
verschillende identiteiten, zoals de “Black Rider”, de “False Prophet” en de “Mother
of Muses”. De laatste song lijkt op het eerste gehoor een “Mr. Tambourine Man”
2.0, mede doordat de moeder der muzen in de openingsregel wordt gevraagd voor
de “ik” te zingen.
En tijdens
het luisteren vraag ik me steeds af waar bij Dylan-de-schrijver het autobiografische
stopt en de verdichting begint. Dat is knap, dat houdt mij als luisteraar bij
de les. Is het Dylan – of liever gezegd één van de Dylans (denk aan de multitudes)
- die de “Mother Of Muses” vraagt toegezongen te worden, of is het fictie? Is
het een van de Dylans die in “Goodbye Jimmy Reed” terugkijkt op zijn verleden
en zich afvraagt of show belangrijker is dan vakmanschap in de regels
You wouldn’t
matter much
The
people all said
‘cause I
didn’t play guitar
Behind my
head
of is het
fictie?
Wat bij de
eerste keer luisteren naar de songs op Rough And Rowdy Ways waar lijkt,
komt bij een tweede keer op losse schroeven te staan. Wie blijft luisteren
ontdekt steeds meer.
En is in het
licht van bovenstaande “My Own Version Of You” niet veel meer dan Dylans eigen
versie van het Frankenstein-verhaal? Is het uit delen bouwen van de gedroomde
vrouw niet ook een vorm van multitudes? Een antwoord heb ik niet, goddank.
Rough And
Rowdy Ways draait om identiteit. Maar Dylan zou Dylan niet zijn als dat een
stapje verder gaat dan de voor de hand liggende mogelijkheid. Zo gaat het in “Goodbye
Jimmy Reed” net zoveel over blueslegende Jimmy Reed als de song “Blind Willie McTell”
over die andere blueslegende gaat: niet. In “Key West” zet de “ik” zich naast
onder andere Allen Ginsberg en Jack Kerouac, de schrijvers van de Beat
Generation, niet naast die andere grote Amerikaanse schrijver, de schrijver die
in tegenstelling tot de Beats wel vaak met de stad Key West wordt geassocieerd: Ernest Hemingway.
Tientallen
malen heb ik de muziek even een stukje terug gezet omdat het door mijn kop
schoot: hoorde ik dat goed? De ene schitterende beeld naar het andere wordt
door Bob Dylan aan de luisteraar voorgeschoteld, zoals “Transparent woman in a
transparent dress” in “Goodbye Jimmy Reed” of
Go home
to your wife stop visiting mine
One of
these days I forget to be kind
in “Black
Rider”. Is Rough And Rowdy Ways wederom een bewijs dat het Nobelprijscomité
het in 2016 bij het juiste eind had? Hell yeah.
Schitterende
regels die de luisteraar aan het denken zetten, die – door associatie – de luisteraar
een richting op sturen, zoals de regel “I painted my wagon abandoned all hope” in
“Crossing The Rubicon” waarbij ik door het tweede deel gelijk denk aan Dante’s Goddelijke
Komedie. “Abandon all hope (Laat alle hoop varen)” zijn immers de woorden
die boven zijn hellepoort staan. Eenmaal op die gedachtetrein gaat meer
opvallen in dezelfde song, zoals
Three
miles North of Purgatory
One step
from the great beyond
Purgatory,
Vagevuur is de titel van een van de drie delen van zijn Komedie.
En dan gaat
opvallen dat de Rubicon een rivier is in Italië, dat Dante een Italiaans
schrijver is. Dat in een van de Engelse vertalingen van De Goddelijke
Komedie de rivier de Rubicon in de noten te vinden is. Voor ik het weet,
heeft Bob Dylan mij als luisteraar Dante’s wereld in gesleept.
En nergens
in “Across The Rubicon” valt Dante’s naam of de titel van zijn boek. Het zijn mijn
associaties die ik alleen kan maken door zijn schrijven.
En wie dan
verder zoekt ontdekt dat “Crossing The Rubicon” niet alleen een staande uitdrukking
is, maar ook de titel van een boek over de aanslag op het World Trade Center in
2001.
Dat is wat
Dylan, wat Rough And Rowdy Ways met de luisteraar doet. De luisteraar
wordt op pad gestuurd, aan het werk gezet. De hersens moeten kraken terwijl het
voetje rustig mee tikt in het tempo van de muziek.
De songs
zitten vol met springplanken die het associëren aansturen, zoals
After
midnight if you still wanna meet
I’ll be
at the Black Horse Tavern on Armagadon Street
in “My Own
Version Of You”.
Gezien
Dylans leeftijd zal Rough And Rowdy Ways het stempel “zwanenzang”
krijgen. Een regel als “I already outlived my life by far” zal koren op de
molen van de zwanenzang-denkers zijn. En ja, de oude man is een van de
identiteiten op Rough and Rowdy Ways. er zijn meer, veel meer personen
te vinden op dit album. Wie zich blind staart op Dylans leeftijd en de
(mogelijke) verwijzingen daarnaar in de songs op Rough And Rowdy Ways
doet zichzelf en de songs te kort. Natuurlijk is het album waarop het terugkijken
is op een leven, een album vol mijmeren. Maar er is zoveel meer. Bob Dylans
nieuwste is een album van multitudes, van menigten. Het is een album om
in te verdwalen. De songs nemen je mee door het konijnenhol Dylans eigen wonderland
binnen. Het is er aangenaam vertoeven. Wie er is, wil niet meer weg.
Rough And
Rowdy Ways is vanaf 19 juni op cd te koop. De vinyl-versie ligt, in drie
kleuren, vanaf 17 juli in de winkels.
2 opmerkingen:
Dank voor deze mooie inleiding, maar waar ik benieuwd naar ben, lukt het op deze plaat de muzikanten beter om het cyclische karakter van de muziek spannend te maken dan op het in dat opzicht soms wat te disciplinaire Tempest (hoewel ik gek ben op die plaat)?
groet hans altena
(die dus tot 17 juli moet wachten, maar misschien morgen in de platenzaak zal luisteren)
Ha Hans,
Rough And Rowdy Ways laat zich (muzikaal) moeilijk vergelijken met Tempest, daarvoor is het te veel een ander album.
In 't kort: ja.
Een reactie posten