Liefde zonder minpunt - door Rambling Pete

Peter van der Doef, beter bekend als Rambling Pete, vertaalt en zingt songs van Bob Dylan. De vierde vertaling die ik hier plaats is "Liefde zonder minpunt",  "Love Minus Zero / No Limit".

LIEFDE ZONDER MINPUNT

Mijn lief spreekt als de stilte
Zonder geweld en zonder kilte
Zij hoeft niet te zeggen dat ze trouw is
Maar ze is echt, als ijs als vuur
Geen cadeautjes die de mensen
Elkaar altijd willen geven
Voor haar telt slechts het leven
Het geschenk van de natuur.

In winkels en cafeetjes
Verspreiden mensen weetjes
Citeren veel ideetjes
Schrijven conclusies op de muur
Toekomst niet te voorspellen
Onzekerheid die blijft kwellen
Mijn lief zoekt de bron, de wellen
Dat is voor haar het avontuur.

 
De avondrituelen
Lokken na het werk velen
Hoeren koeren met fluwelen
Stem in donkere nacht
Illusies gaan aan scherven
Plezier niet te bederven
Geen oordeel, geen verderven
Van mijn wijze lief die lacht.

Dan komen zware tijden
Die niemand meer verblijden
Vogelvrij de mooie meiden
Gevaar ook vóór mensen van naam
Branden niet te blussen
Hoge wateren aan de kusten
Geknakt, gebroken wil jij rusten
Als een vogel aan mijn raam.

Geen opmerkingen: