Trouble No More: een glorieuze rehabilitatie #2

Trouble No More: een glorieuze rehabilitatie #2

De jaren 1979, 1980 en 1981 in Bob Dylans carrière kenmerken zich niet alleen als muzikaal rijke jaren, maar ook als jaren waarin menig liefhebber van Bob Dylans muziek zich afkeerde van die muziek vanwege de religieuze boodschap in de songteksten.
Nu is er Trouble No More, het dertiende deel van Bob Dylans Bootleg Series, om de schoonheid van de muziek èn de teksten van Bob Dylan uit de jaren 1979, 1980 en 1981 nogmaals onder de aandacht van iedere muziekliefhebber te brengen die zijn muziekkeuzes niet laat bepalen door de reputatie van de muziek of het oordeel van anderen, maar bepaalt wat goed is door zijn eigen oren te gebruiken. De muziek die Bob Dylan in deze jaren maakte is goed en verdient de aandacht die het met de uitgave van Trouble No More krijgt.
Trouble No More – The Bootleg Series vol. 13 / 1979 – 1981 is de glorieuze rehabilitatie van Bob Dylans zogenaamde religieuze periode.

Trouble No More verschijnt op 3 november in drie verschillende edities: een luxe editie, een 2 cd-versie en een vinyl-editie. De 2 cd-versie en de vinyl-editie bevatten de muziek die op de eerste twee cd’s van de luxe editie staat.
De luxe editie bestaat uit 8 cd’s, een dvd met de film Trouble No More; A Musical Film met niet eerder vertoonde concertbeelden uit 1980 en twee boeken vol foto’s en informatie, alles opgeborgen in een luxe cassette.

De omvang en rijkdom van de luxe editie van Trouble No More is dusdanig dat ik mijn recensie in meerdere delen zal schrijven en publiceren. Vandaag deel 2: rare & unreleased.

Voor veel Dylan-liefhebbers zal in de aanloop naar het verschijnen van Trouble No More de nieuwsgierigheid naar de studio-outtakes op dit dertiende deel van The Bootleg Series groter zijn dan de nieuwsgierigheid naar de concertopnamen op deze boxset. De reden daarvoor is simpel: concertopnamen uit de jaren 1979, 1980 en 1981 circuleren al sinds jaar en dag onder de Dylanliefhebbers, dat geld niet (of in mindere mate) voor de studio-outtakes.
Deze studio-outtakes zijn met onder andere enkele opnamen van oefensessies onder de titel rare & unreleased verzameld op de derde en vierde cd van Trouble No More. Deze twee cd’s bevatten samen 31 tracks en zijn samen een ware schat aan schitterende, niet eerder gehoorde muziek.

Disc 3 - rare & unreleased

01. “Slow Train” (05/10/1978)
Dit is de oerversie, het begin van “Slow Train”.
Deze “Slow Train” werd opgenomen tijdens een soundcheck voor het concert in Largo op 5 oktober 1978. Deze vroege versie van “Slow Train” heeft nog een grotendeels andere tekst dan de latere versie op het album Slow Train Coming. Daarnaast ligt het tempo van deze vroege versie een stuk lager dan bij de van Slow Train Coming bekende versie.

02. “Do Right To Me Baby (Do Unto Others)” (07/12/1978)
Net als “Slow Train” is “Do Right To Me Baby” op deze derde cd van Trouble No More een erg vroege versie van een nummer dat later op Slow Train Coming terecht zou komen. En ook hier zijn er in de oerversie in vergelijking met de bekende album-versie afwijkingen in muziek en tekst te vinden.
Met de release van deze oerversies krijgen we een uniek kijkje achter de schermen bij Bob Dylan-de-songwriter.

03. “Help Me Understand” (05/10/1978)
Tijdens de soundcheck voor het concert in Largo op 5 oktober 1978 speelde Bob Dylan niet alleen de oerversie van “Slow Train”, maar ook het nummer “Help Me Understand” van de hand van Hank Williams (1923 – 1953).

04. “Gonna Change My Way Of Thinking” (02/10/1979)
Tijdens de oefensessies voor de tournee waar Bob Dylan op 1 november 1979 aan begon speelden Bob Dylan en band onder andere “Gonna Change My Way Of Thinking”, inclusief blazers. Het is een heerlijke, los uit de pols versie vol ruwe randjes.
Uiteindelijk gingen de blazers niet mee op tournee. Luisterend naar deze versie is dat achteraf gezien misschien jammer, al wist Bob Dylan tijdens bewuste concerten menig concertbezoeker ook zonder kopersectie (aangenaam) te verrassen met zijn muziek.

05. “Gotta Serve Somebody” (04/05/1979)
Een outtake van de sessies voor het album Slow Train Coming. Deze versie van “Gotta Serve Somebody” is muzikaal wat minder hoekig, wat gladder dan de van Slow Train Coming bekende versie. Hoewel ik deze versie zeker aangenaam vind, heeft Bob Dylan naar mijn smaak de goede beslissing genomen door deze versie niet op Slow Train Coming te zetten. “Gotta Serve Somebody” is gebaat bij de hoekige benadering die Bob Dylan voor de versie die uiteindelijk wel op Slow Train Coming terecht kwam koos.
Bob Dylan zoekt hier en daar nog wat naar de woorden. Daarnaast ontbreken de achtergrondzangeressen op deze versie van “Gotta Serve Somebody”. Naarmate de track vordert krijgt de piano een steeds prominentere rol.
Een aanwinst voor iedere Dylan-liefhebber.

06. “When He Returns” (04/05/1979)
Meer glijdend, met minder vuur gezongen dan de versie die Slow Train Coming afsluit. Erg mooi, maar niet zo mooi als de magistrale versie die wel op Slow Train Coming terecht kwam.
Misschien oordeel ik te snel, misschien moet ik hier nog een aantal malen naar luisteren. Bob Dylan zing van onder uit zijn tenen.

07. “Ain’t No Man Righteous, No Not One”(01/05/1979)
“Ain’t No Man Righteous, No Not One” werd opgenomen tijdens de sessies voor Slow Train Coming, maar kwam uiteindelijk niet op dat album terecht. Geen blazerssectie, geen achtergrondzangeressen. Een aangename song, maar zeker niet een van Bob Dylans sterkste songs uit deze periode. Luister vooral hoe Bob Dylan dit zingt, daarin schuilt de schoonheid van deze opname.

08. “Trouble In Mind” (30/04/1979)
“Trouble In Mind” werd tijdens de sessies voor Slow Train Coming opgenomen, maar kwam niet op dat album terecht. Wel werd dit nummer op de b-kant van enkele verschillende singles uitgebracht, in Nederland bijvoorbeeld op de flipside van de single “Precious Angel”.
“Trouble In Mind” staat op Trouble No More in een alternatieve versie. Ook hier ontbreken de achtergrondzangeressen weer. Ik mis de zangeressen op deze take van “Trouble In Mind” niet, door het ontbreken van de achtergrondzangeressen komt Bob Dylans stem beter tot zijn recht.
Deze “Trouble In Mind” is fantastisch, muzikaal spannend en naar mijn smaak beter dan de eerder uitgebrachte single-versie.
Een top-track.



09. “Ye Shall Be Changed” (02/05/1979)
Een outtake van de sessies voor Slow Train Coming en de enige opname op Trouble No More die eerder al op een Dylan-album verscheen. Dat was op The Bootleg Series vol. 3 (1991).

10. “Covenant Woman” (11/02/1980)
De eerste outtake van de opnamen voor het album Saved. Dit is een iets bedeesder, maar ook iets meer bewogen versie van “Covenant Woman” in vergelijking met de versie van dit nummer bekent van het album Saved.

11. “Stand By Faith” (26/09/1979)
“Stand By Faith” werd volgens de liner-notes bij Trouble No More geschreven na de opnamesessies voor Slow Train Coming. Deze opname werd gemaakt tijdens de oefensessies voor de tournee van november 1979. En hoewel Bob Dylan en band het nummer oefenden voor die tour, werd het nummer nooit tijdens een concert gespeeld.
Dit is een vroege, nog niet ver uitgewerkte versie van dit nummer. Of Bob Dylan het nummer ooit verder uitwerkte, of dat het bij deze ene grove versie is gebleven, weet ik niet.

12. “I Will Love Him” (19/04/1980)
Opgenomen tijdens een concert in Toronto. “I Will Love Him” werd door Bob Dylan in 1980 slechts enkele malen tijdens concerten gespeeld. Dit nummer werd nooit eerder op een Dylan-album uitgebracht. Het is verrassend dat Bob Dylan dit niet vaker tijdens concerten speelde, “I Will Love Him” is een nummer dat een concertzaal op z’n kop kan zetten.

13. “Jesus Is The One” (17/07/1981)
Nog een nummer dat nooit eerder op een Dylan-album verscheen, dat door Bob Dylan tijdens een aantal concerten werd gespeeld. Deze opname van “Jesus Is The One” werd gemaakt tijdens een concert in Duitsland. De muziek drijft voort, alsof er iemand op de hielen gezeten moet worden. Dit lokt in het ritme meetikken met vingers of voeten uit. “Jesus Is The One” is een heerlijk nummer. Volledig terecht dat met de uitgave van Trouble No More “Jesus Is The One” nu voor een groter publiek beschikbaar komt.

14. “City Of Gold” (22/11/1980)
Dit is Dylan-de-gospelzanger op z’n best. Bob Dylan speelde “City Of Gold” tijdens de encores van het concert op 22 november 1980 in San Francisco.
Kippenvel.

15. “Thief On The Cross” (10/11/1981)
Slechts één keer speelde Bob Dylan “Thief On The Cross” tijdens een concert. Dat was tijdens het concert in New Orleans op 10 november 1981. Dit is de opname van deze unieke gebeurtenis. Het is onvoorstelbaar hoeveel sterke songs Bob Dylan in deze jaren tijdens concerten speelde, maar vervolgens nooit in de studio opnam of uitbracht. “Thief On The Cross” is zo’n sterke song.

16. “Pressing On” (13/02/1980)
Een alternatieve studio-take van “Pressing On”. “Pressing On” is zo’n nummer dat het beter doet tijdens concerten dan in de studio.
En toch, toch is dit wel erg mooi. Dit is gospel, dit is muziek die de luisteraar in vervoering brengt. Ik ben in vervoering gebracht. Dat doet “Pressing On”.

Disc 4 - rare & unreleased

01. “Slow Train” (02/10/1979)
Een “Slow Train” van de oefensessies voor de concerten in november 1979. Net als bij “Gonna Change My Way Of Thinking” van deze oefensessie (zie disc 3) bevat “Slow Train” blazers. Deze versie van “Slow Train” wijkt niet heel sterk af van de versie van dit nummer op Slow Train Coming.

02. “Gotta Serve Somebody” (09/10/1979)
Nog een track van de oefensessies uit oktober 1979 en ook nu weer maken blazers deel uit van de band. De accenten die door die blazers worden gelegd versterken het nummer. Een mooie versie.

03. “Making A Liar Out Of Me” (26/09/1980)
“Making A Liar Out Of Me” werd niet eerder officieel uitgebracht. Ook circuleerde dit nummer niet onder Dylan-liefhebbers. Dit is een van de grote, en vooral aangename verrassingen op Trouble No More. “Making A Liar Out Of Me” werd opgenomen tijdens de oefensessies voor de Musical Retrospective Tour.
Dit klinkt als (een vroege) outtake van Shot Of Love. Dat heerlijke losse, rammelende geluid dat de muziek op Shot Of Love – misschien wel Dylans beste album uit de jaren tachtig – kenmerkt.
“Making A Liar Out Of Me” is een van die tracks die de aanschaf van de luxe editie van Trouble No More tot een must maakt.

04. “Yonder Comes Sin” (01/10/1980)
Net als “Making A Liar Out Of Me” werd “Yonder Comes Sin” opgenomen tijdens een oefensessie van de Musical Retrospective Tour die op 9 november 1980 in San Francisco van start ging.
“Yonder Comes Sin” is een stevig nummer dat niet misstaan zou hebben op Saved. Heerlijk dit.

05. “Radio Spot”
Een radiospotje voor Bob Dylans concerten in januari 1980 in Portland. In deze spot komen zowel de mopperende als de enthousiaste fans aan het woord. Leuk om een keer te horen.

06. “Cover Down, Pray Through” (01/05/1980)
Opnames van dit nummer circuleerden al jaren onder Dylan-liefhebbers, maar dan onder de titel “Cover Down, Break Through”. Nu krijgen we het nummer onder de juiste titel.
Dit is een opname gemaakt tijdens een concert in Buffalo. Een heerlijk, stuwend nummer.

07. “Rise Again” (16/10/1980)
“Rise Again” – geschreven door Dallas Holm - van de oefensessies voor de Musical Retrospective Tour. Een akoestische gitaar en twee stemmen (Bob Dylan en Clydie King). Ik wil hier niks over schrijven, ik wil alleen maar luisteren. Werkelijk schitterend.

08. “Ain’t Gonna Go To Hell For Anybody” (02/12/1980)
Opgenomen tijdens het concert in Salem op 2 december 1980. Een pittige, wat chaotische versie, vooral wanneer Bob Dylan en de achtergrondzangeressen door elkaar gaan zingen.

09. “The Groom’s Still Waiting at The Altar” (01/05/1981)
Een alternatieve take van “The Groom’s Still Waiting At The Altar”, opgenomen tijdens de sessies voor Shot Of Love. Deze versie is net een tikje tammer dan de versie die later aan Shot Of Love werd toegevoegd.
De piano is schitterend in deze versie. Bob Dylan zingt dit nummer vol overgave, hij neemt iets meer de ruimte om woorden uit te rekken of te versnellen dan in de bekende versie. Minstens net zo mooi als de bekende take.

10. “Caribbean Wind” (23/09/1980)
Een rustige versie van “Caribbean Wind”. Iets te gladjes naar mijn smaak, maar zeker wel de moeite waard.
(Twee minuten later) Naarmate het nummer vordert kruipt het steeds meer onder mijn huid. Dit is zo’n opname die tijd nodig heeft, die na een keer of tien, twaalf luisteren pas echt doordringt.

11. “You Changed My Life” (23/04/1981)
“You Changed My Life” werd eerder in een gejaagde versie op The Bootleg Series vol. 3 uitgebracht. De versie van “You Changed My Life” op Trouble In Mind is compleet anders. Een stuk rustiger met een aantal vreemde muzikale wendingen.
Het klinkt alsof Bob Dylan en band nog aan het zoeken zijn naar de juiste muziek. Niet de beste track op Trouble No More.

12. “Shot Of Love” (25/03/1981)
Een rustige, alternatieve take van het titelnummer van Shot Of Love. Het nummer heeft in deze take en haast slepend ritme. Erg mooi dit. Het orgel dat af en toe vanuit het niets op komt. Let vooral ook even op hoe Dylan dit zingt.

13. “Watered-Down Love” (15/05/1981)
“Watered-Down Love” met een reggae-vleugje, maar dan net een ander vleugje dan bij de versie op Shot Of Love. Een licht afwijkende tekst.

14. “Dead Man, Dead Man” (24/04/1981)
Een heerlijke alternatieve take van “Dead Man, Dead Man”. Net iets trager gespeeld dan de bekende versie. De track begint met wat vreemde geluiden, wat is dit? Een orgel? Een trekzak? Werkelijk geen idee, maar het zet mij als luisteraar wel gelijk op scherp.
Halverwege het nummer speelt Bob Dylan een aardig stukje op de mondharmonica. Is deze versie een heel stuk langer dan de bekende versie of ben ik nou gek?
Na vierenhalve minuut volgt een tweede harmonicasolo.
Deze versie is zeker langer, inclusief een tot op heden onbekend couplet.
Zesenhalve minuut, het lijkt wel of Bob Dylan en band er zoveel lol in hebben dat ze niet willen afronden. Een werkelijk heerlijke versie.
Zeven minuten en twintig seconden, “Dead Man, Dead Man” is afgelopen. Te vroeg als je het mij vraagt.

15. “Every Grain Of Sand” (26/09/1980)
Opgenomen tijdens een oefensessie voor de Musical Retrospective Tour. Over de versie van “Every Grain Of Sand” op de tweede cd van Trouble No More schreef ik: “Dit is mijlen ver verwijderd van de studio-versies van dit nummer op Shot Of Love en The Bootleg Series vol. 3, maar minstens zo indrukwekkend.” Dat geldt ook voor deze versie van “Every Grain Of Sand”.
Deze vierde cd van Trouble No More had niet beter kunnen afsluiten dan met dit.
Ik ben diep onder de indruk, je mag mij opvegen.

~ * ~ * ~ * ~

deel 1 van "Trouble No More: een glorieuze rehabilitatie" staat hier.



Geen opmerkingen: