Wat losse eindjes

Een tijdje geleden plaatste ik hier - op verzoek van een lezer - een enquête waarin lezers werd gevraagd aan te geven welk Dylan-album de mooiste hoes heeft. De uitslag is inmiddels binnen:

1. The Freewheelin' Bob Dylan (6 stemmen)
2. Desire (4 stemmen)
3. Blonde on blonde en Street legal (beide 3 stemmen)

In Aantekeningen #3807 schreef ik over een aantal boeken over Dylan die ik besteld heb, o.a. over het nieuwe boek van Colin Waters. Over het boek schreef ik o.a. dat de verwachtingen laag gespannen waren, dat de prijs van het boek bijzonder laag ligt (9 euro) en dat ik de cover bijzonder mooi vind.
Het boek viel vandaag door de brievenbus en ik heb er nog geen letter in gelezen, maar wil al wel vast een eerste indruk geven. Allereerst is 'boek', wat overdreven, 'boekje' is beter (17,6 x 11,1 cm). 128 blz. De kaft is in het echt net zo mooi als de afbeelding op het internet. De inhoudsopgave bekijkend schat ik zo in dat het om (mini-)biografie gaat met een wat onevenwichtige verdeling van de aandacht over de verschillende periodes uit Dylan's leven / carrière:

pre-Columbia (1941 - 1961) blz. 7 t/m 51
1961 - 1968 blz. 52 - 97
1968 - 1974 blz. 98 - 102
1974 - 1987 blz. 103 - 113
1987 - 2010 blz. 114 - 118

Vooral de maar liefst 24 jaar van 1987 t/m 2010 komen er karig van af met slechts 5 (!) bladzijdes. Een boek(je) om in één adem uit te lezen, niet zozeer omdat het zo geweldig is (schat ik zo in) maar omdat het simpelweg niet genoeg woorden bevat om nog eens weg te leggen.
Dit boekje is overigens niet het enige boek dat in de laatste dagen door de brievenbus viel, verder o.a. Song of the North country en The Cambridge companion to Bob Dylan ontvangen. Het wachten is nog op het nieuwe boek van Sid Griffin.
Vanavond staat Dylan voor de tweede keer deze tournee in Italië op een podium, in Viareggio. Tot nog toe vind ik de setlists nog weinig verrassend ogen, met hier en daar een uitzondering, zoals What good am I?, Absolutely sweet Marie en The man in me.
Meer over de 40 cd boxset: na navraag van een lezer heeft de auteur bevestigd dat het hier niet om een tikfout gaat, maar dat er echt een 40 cd boxset van Dylan in de maak is. We zullen zien (begin maar vast met sparen... Hoewel het misschien ook nog wel mee valt, de Miles Davis boxset, uitgebracht in November 2009, met 70 cd's en 1 dvd kost op dit moment bij bol.com 199,99 euro)

Geen opmerkingen: