Rough and Rowdy Ways: let op: de cd-versie van Rough And Rowy Ways verschijnt op 19 juni, maar de elpee-versie van dit album ligt pas op 17 juli in de winkels.
Rough and Rowdy Ways op de verschillende websites: Radio 2, Welingelichte Kringen, AD [met dank aan Hans], Trouw [met dank aan Hans], Gids.TV, HLN, MPodia, Dansende Beren, de Telegraaf, Nieuwsblad, Nederlands Dagblad, RTL Boulevard, Leeuwarder Courant, De Standaard, De Limburger, HBVL, Maxazine, Radio Hertog Jan's Place, Een ander zelfportret, Zeelandnet, Radio 2 Be, Proximus, DaMusic, Frits Tromp, BHZ. [een aantal artikelen zitten achter een betaalknop en / of zijn alleen voor abonnees te zien. Wonderlijk, vooral in de gevallen waarbij het bericht niet veel anders meldt dan wat in het ANP-bericht staat]
"I Contain Multitudes": de songtekst staat nog niet op bobdylan.com, maar de song heeft daar inmiddels wel een pagina, zie hier.
"False Prophet": de songtekst staat op bobdylan.com, zie hier.
Little Richard (1932 - 2020): in drie tweets schrijft Bob Dylan over het belang van Little Richard voor (de jonge) Dylan, zie hier, hier en hier.
Susan Sontag, haar leven en werk van Benjamin Moser [met dank aan Alja]:
Kunstenaar Richard Prince schreef in 2011 voor The New York Review of Books over een bezoek aan Bob Dylans atelier en over Dylans schilderijen (zie hier). Prince is een boekenverzamelaar. Hij heeft veel bijzondere uitgaven, zoals eerste drukken, gesigneerde en zeldzame boeken. In zijn boekenkast staan erg veel boeken van schrijvers van de Beat Generation. Het aardige is dat Prince op zijn website foto's plaatst van zijn collectie. In zijn collectie heeft Prince het manuscript van Dylans "Positively 4th Street". Vier foto's van dit manuscript zijn op de website van Prince te bewonderen. (zie hier).
"False Prophet": Marnix de Boer. [met dank aan Marnix]
"Allerlei, en ook een meisje uit Baily-na-Lee", over "I Contain Multitudes", zie hier. [met dank aan Flor]
Pijnlijkst: In "Dylan kort #1323" schreef ik over het ten onrechte aan Dylan toeschrijven van de song "Universal Soldier". Het kan nog bonter: volgens InSpanje.nl is "Do not go gently into that good night" een "songtekstcitaat" van Bob Dylan. Zie hier. De regel is natuurlijk van die andere Dylan...
Jos Kessels: "Het was geen huis van plezier met veel ramen en in elk daarvan een vrouwengezicht, zoals Bob Dylan zong. De slaapkamer aan de voorkant was trouwens de Dylan-kamer, want hij werd er eindeloos gedraaid door mijn oudere broers.", zie hier.
Hoes Rough And Rowdy Ways: eerder wees ik er hier op dat de door Ian Berry in 1964 gemaakte foto die op de hoes van Dylans nieuwe album prijkt, ook op de cover van het boek Room At The Top van John Braine staat. Rob en Sjon stuurden mij een foto van een Mojo-cd met songs van het Chess-label - Northern Soul - waarvoor dezelfde foto is gebruikt [met dank aan Rob en Sjon]:
Freek de Jonge maakte een aantal jaren geleden een "Freek"-versie van Dylans "Death is Not The End". Na de laatste persconferentie van minister-president Rutte i.v.m. corona, heeft hij een nieuwe "Freek"-versie geschreven. Afgelopen vrijdag waren daar wat fragmenten van te horen op RTL4. "Leven als het kan" heet dat nummer. Het is inmiddels te beluisteren op De Jonges website, zie hier.
Het Parool van 7 mei: "In Los Angeles is op 5 mei de zanger Hillard ‘Sweet Pea’ Atkinson op 74-jarige leeftijd overleden aan een hartaanval. Hij was te horen in het nummer 'Walk the Dinosaur', dat in 1987 een grote internationale hit was voor de groep Was (Not Was)." Atkinson zong in het achtergrondkoor tijdens de opnamesessie voor Under The Red Sky op 6 januari, zie hier. Op 23 maart 1994 stond Atkinson nogmaals in het achtergrondkoortje van Dylan, zie hier. Het Parool, zie hier.
Dirk Leyman in een recensie van het boek Grondtonen in De Morgen van 7 mei: "Zo analyseert Christophe van Gerrewey de compleet vergeten roman Tarantula van Bob Dylan als 'een op hol geslagen jukebox' die enkel 'akoestisch' valt te lezen." [met dank aan Hans] Zie hier.
High Fidelity: briljante film, nu ook een serie. In de serie wordt de hoofdrol door een vrouw gespeeld, niet door een man, zoals in de film. Sander Donkers in de Volkskrant van 7 mei hierover: "Ik heb er an sich geen enkele moeite mee als Jezus van geslacht verandert, het lijkt me zelfs verfrissend. Maar de vraag is wel of ik dan nog in Hem/Haar kan geloven. Want ik ken geen vrouwelijke muzieknazi’s, toen niet en nu niet" en iets verder: "Ja, ik weet dat het in deze tijden ontvlambare kost is om iets genderspecifiek te duiden, en mogelijk ben ik gewoon een oude lul, maar ik stel toch voor om daar nu eens lekker ontspannen mee om te gaan. Een paar honderd reacties is geen wetenschappelijk bewijs, maar het wás wel zo. Zoals het ook opvallend was dat vrouwen vaak in een heel andere toonaard reageerden. Meer: ‘O, joh? Ik vind eigenlijk dat Bob Dylan best mooi zingt’, waarmee de kous dan meteen af was. Hun mening, geen behoefte om die aan de ander op te dringen.
Kortom, een proefondervindelijke conclusie, waarmee we onvermijdelijk afstevenen op de Desert Island-, All Time-top-2 van geslachten, gerangschikt naar volwassenheid: 1. vrouwen – hele tijd niets – 2. mannen." Zie hier. [met dank aan Hans]
Minister Wouter Beke citeert in de Morgen van 8 mei Dylan: "A hero is someone who understands the responsibility that comes with his freedom". [met dank aan Hans] Een mooi citaat, maar ik mot bekennen dat ik 1, 2, 3 het niet helemaal kan thuisbrengen. Een Google-zoektocht naar het citaat levert vele hits, waaronder vele goed ogende achtergronden met in stralende letters het citaat (zie hier). Op Dylans verjaardag (2012) leverde het citaat zelfs een column op een filosofieblog op, zie hier.
Zoeken in het PDF-bestand Every Mind Polluting Word geeft het antwoord op de vraag van wanneer dit citaat is: het is afkomstig uit het interview met Cameron Crowe van augustus - september 1985 voor Biograph. De quote is het begin van een veel langer stuk, een te lang stuk om hier geheel over te nemen. Hier alleen het begin:
I think of a hero as someone who understands the degree of responsibility that comes with his freedom, someone who’s not afraid to jump in front of a freight train to save a loved one’s
life, to draw a crowd with my guitar, that’s about the most heroic thing that I can do. To play a song to calm the king, well everybody don’t get to do that. There’s only certain things a King
wants to hear. And then if he don’t like it, he might send you to the gallows.
Jeff Buckley schrijft een brief met excuses aan Bob Dylan, zie hier. [met dank aan Marnix]
Plus Halsteren: "Als Bob Dylan de Nobelprijs voor de literatuur kan krijgen, hoe zit dat dan met Leonard Cohen." Zie hier. Afgezien van de vraag of Cohen de Nobelprijs voor Literatuur verdient, is het niet mogelijk dat hij de prijs krijgt aangezien die alleen wordt uitgereikt aan auteurs is nog in leven zijn.
9 december: Lisbeth Gruwez dances Bob Dylan, zie hier.
"Daniel Romano: een soort Bob Dylan on speed", zie hier.
2 opmerkingen:
En soms lees je dus iets op het nieuws waar je helemaal niet blij van wordt. Nu heb ik (en andere vinyl liefhebbers met mij) dus de keus tussen ofwel een CD kopen voor één maand ofwel een maand lang alles en iedereen horen over hoe geweldig de plaat is (of niet) terwijl je zelf nog moet wachten. Ik heb wel eens gelezen dat de vraag naar vinyl tegenwoordig zo groot is dat er niet tegenop te persen valt. Zou het daaraan liggen? Het zou niet voor het eerst zijn. Bij de laatste platen van Prince is het ook voorgekomen dat de LP pas ver na de CD uitkwam. Dus uitzonderlijk is het niet. Maar balen is het wel.
Ja Frans, en ik koop die cd dus gewoon niet want ik kan die niet eens afspelen, en luisteren bij anderen is nu ook geen mogelijkheid voor mij. Balen is een klein woord. Wel zou het iets te maken kunnen hebben met het afbranden van de fabriek waar de het materiaal voor de masters wordt gemaakt, in de USA, maar dat zou voor ons in Europa niet moeten uitmaken, vooral niet omdat waarschijnlijk alles weer bij Optimal vandaan zal komen, in Frankrijk. Zou daar vanwege corona het werk langzamer gaan?
groet hans altena
Een reactie posten