Luister, ik doe je na - toegift #10

Dit keer slechts één album met uitsluitend Dylan-covers (en wat voor één!). Verder een stapeltje albums met één Dylan-song in de uitvoering van een andere muzikant.

 

Sebastian Cabot

[11 covers, totaal: 1024]

In 1967 verscheen misschien wel de meest opmerkelijke plaat onder de albums-met-Dylan-covers ooit. De titel van de plaat is niet eens echt duidelijk. Volgens Discogs is de titel: Sebastian Cabot, Actor; Bob Dylan, Poet: A Dramatic Reading With Music. Met was muzak op de achtergrond geeft acteur Sebastian Cabot een “dramatische lezing” van 11 songs van Bob Dylan. De muziek is dus niet van Dylan, alleen de teksten. Nog niet zo lang geleden vond ik voor het eerst een exemplaar van het album. Aanvankelijk moest ik verschrikkelijk lachen om wat ik hoorde. Sommige covers – zijn het wel covers?? – blijven ook na de eerste reactie op de lachspieren werken (“Blowin’ In The Wind”, bijvoorbeeld). Andere hebben dan ook wel weer wat, moet ik zeggen. Cabot brengt de songteksten als gedichten, als toneelteksten. Je zou bijna vermoeden dat Cabot in 1967 Bob Dylans Nobelprijs uit 2016 al vermoedde.

Opmerkelijk album – en dat bedoel ik positief, minder erg dan ik vooraf inschatte, maar zeker geen lijst materiaal.

 


Aaron Neville – The Grand Tour

[1 cover, totaal: 1025]

Op het album The Grand Tour (1993) van Aaron Neville staat een cover van “Don’t Fall Apart On Me Tonight”. Hoewel Neville een mooie, uit duizenden herkenbare stem heeft, komt deze “Don’t Fall Apart On Me Tonight” niet uit de verf, helaas.

 

Jasper Stevelinck – Songs Of Innocence

[1 cover, totaal: 1026]

Jasper Steverinck draait zeer vakkundig en zonder enig mededogen “Make You Feel My Love” de nek op. Als dit op een lijst terecht zou komen, dan op een ergernislijst.

 

Texas Tornados – Hangin’ On By A Thread

[1 cover, totaal: 1027]

“To Ramona”, deels in het Spaans gezongen. Dylan met een Texas-sausje. De stemmen van Doug Sahm en Freddy Fender, het accordeonspel van Flaco Jimenez en Augie Meyers, dan moet het wel wat zijn. Een leuke cover. Eentje om zo nu en dan uit de kast te pakken: twijfellijst.

 

Phil Collins – Dance Into The Light

[1 cover, totaal: 2028]

Phil Collins draait op dit album “The Times They Are A-Changin’” de nek om. De eerste paar seconden lijkt het nog aardig, maar daarna komt de plastic muziek om het geheel te verpesten. Vermijden.

 

BAP – Vün Drinne Noh Drüsse

[1 cover, totaal: 1029]

“Wie ‘ne Stein”: in de muziek herken ik Dylans “Like A Rolling Stone”. De tekst is Duits en van Wolfgang Niedecken. Mijn Duits is te slecht om te kunnen beoordelen of de vertaling nog enigszins op het origineel lijkt, of niet. Het is niet de tekst die mij stoort in “Wie ’n Stein”, maar de muziek. BAP heeft alles wat muzikaal sterk is aan Dylans “Like A Rolling Stone” gladgestreken tot – ja, tot wat? – hopsa-rock voor de grote tent tijdens dorpsfeesten die her en der  in de kleine dorpen in den lande ieder jaar voorbij komen.

“Kristallnach”, het openingsnummer, is een goede reden om dit album te bewaren, “Wie ‘ne Stein” is dat niet.

 

Shawn Colvin – Cover Girl

[1 cover, totaal: 1030]

“You’re Gonna Make Me Lonesome When You Go” door Shawn Clovin: prima gitaarspel, maar de stem van Clovin is naar mijn smaak wat dun, wat algemeen. Dit laat me volledige koud, moet ik bekennen.

 

Chris Smither – Time Stands Still

[1 cover, totaal: 1031]

“It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry” is door Jerry Garcia al prachtig gedaan. Bovendien heb ik nogal een hoge pet op van Dylans origineel. Dat maakt het des te onwaarschijnlijker dat een (andere) cover naar mijn smaak slaagt.

Chris Smither heeft een aangename stem met een héél klein rauw randje. Zijn “It Takes A Lot To Laugh” is rustig, erg rustig. Een uitstekende cover (op een uitstekend album). Eindlijst.

Als je de kans krijgt, luister hier dan naar.



 

Chris Smither – Up On The Lowdown

[1 cover, totaal: 1032]

In de hoop dat Smither de kwaliteit van zijn cover van “It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry” ook in zijn versie van “What Was It You Wanted” had weten te leggen, begon ik te luisteren. Het is niet onaardig, de versie van “What Was It You Wanted” op Up On The Lowdown, maar het weet lang niet de kwaliteit van Smithers versie van “Train” te halen, helaas. Geen lijstmateriaal.

 

Jim Byrnes – Fresh Horses

[1 cover, totaal: 1033]

Barnes heeft een aangename, wat rauwe stem. Op dit album covert hij “Just Like Tom Thumb’s Blues”. Hij speelt het nummer in een wat lager tempo dan Dylan. Het begin is sterk en belooft veel goeds, maar vanaf het tweede couplet gaat het naar mijn smaak mis en lijkt Byrnes meer bezig te zijn met een kunstje opvoeren dan met een verhaal overbrengen op de luisteraar.

 

Susan Tedeschi – Hope And Desire

[1 cover, totaal: 1034]

Voor dit album nam Tedeschi “Lord Protect My Child” op. Een verrassende, maar vooral ook gedurfde keuze. Dylan zingt dit nummer zo magistraal, dat het bijna onbegonnen werk is voor een andere zanger om dit nummer geloofwaardig naar eigen hand te zetten. Tedeschi doet het helemaal niet onaardig, maar in vergelijking met het origineel, blijft deze cover nergens. Bovendien begint het achtergrondkoortje (mij) al snel te vervelen. Helaas.

 

Richard Shindell – South Of Delia

[1 cover, totaal: 1035]

Shindell heeft een te vlakke, te algemene stem om het magistrale “Señor (Tales Of Yankee Power)” de stem te geven die de song nodig heeft. Shindell is geen Willie Nelson, Jerry Garcia of Bob Dylan. Het zijn deze drie mannen die “Señor” wel overtuigend kunnen brengen. Shindell overtuigt niet. (De versie van “Deportee (Wreck At Los Gatos)” op dit album is overigens aardig.)

 

Ik ben weer door mijn voorraad onlangs gekochte cd’s met Dylan-covers heen. Na iedere aflevering van “Luister, ik doe je na” krijg ik e-mails met tips over covers. Ook na de laatste aflevering van deze serie, in december 2019. Ik neem de twee tips die ik kreeg mee:

 

Ocean Music – “Standing In The Doorway”

[1 cover, totaal: 1036] Met dank aan Marnix voor de tip.

De song is te beluisteren op Spotify. Negen minuten en een hand vol seconden. Piano en een stem. Niet meer, niet minder. Werkt het? Het werkt voor mij tot op zekere hoogte. Ik zweef constant tussen de extremen bewondering en verveling. Dat kan zelf binnen één tekstregel heen en weer schieten. Vreemde ervaring. Net geen twijfellijst. Ik raad iedereen aan eens te luisteren.

 

First Aid Kit – “One More Cup Of Coffee”

[1 cover, totaal: 1037] met dank aan Leo voor de tip.

De song is hier te beluisteren. De song begint rustig. Zodra het refrein voor het eerst voorbij komt, krijgt de song wat volume. De dames weten mij niet te overtuigen. De versie doet mij vooral verlangen naar het origineel van Dylan.

 

 

eindlijst:

The Band - "When I Paint My Masterpiece"

Wilco & Fleet Foxes - "I Shall Be Released"

Guy Davis - "Sweetheart Like You"

Suzzy & Maggie Roche - "Clothes Line Saga"

Martin Simpson - "Highway 61 / Highway 61 Revisited"

Develish Doubledylans - "Shot Of Love"

Michael Moore Trio - "Sign On The Window"

Merl Saunders and Jerry Garcia - "It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry" [3 versies: 2x Keystone 1973 en Garcia Plays Dylan]

Merl Saunders, Jerry Garcia, John Kahn, Bill Vitt - "Positively 4th Street"

Jim James & Calexico - "Going To Acapulco" [gouden ster]

The Band - "I shall Be Released"

The Band - "Long Distance Operator"

Oh Susanna - Billy 4"

Odetta - "Long Ago, Far Away"

Odetta - "Long Time Gone"

Grateful Dead - "It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry"

Jerry Garcia Band - "Simple Twist Of Fate" (1 maart 1980)

Fairport Convention - "Dear Landlord"

Jeff Buckley - "Just Like A Woman" (Live at Sin-é-versie)

Tom O'Brien - "Tomstone Blues"

Jimmy LaFave - "Shelter From The Storm"

Frazey Ford - "One More Cup Of Coffee" [gouden ster]

Bonnie Raitt - "Standing In The Doorway"

Chris Smither – “It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry”

 

twijfellijst:

The Low Anthem - "Dignity"

Ramblin' Jack Elliott - "Don't Think Twice, It's All Right" [The Ballad of Ramblin' Jack]

Articolo 31 - "Come Una Pietra Scalciata (Like A Rolling Stone)"

Patti Smith - "The Wicked Messenger"

Odetta - "Paths Of Victory"

Robert Deeble with Mandy Troxel - "Boots Of Spanish Leather"

Billy Goodman - "Billy 1"

Tim O'Brien - "Subterranean Homesick Blues"

Peter, Paul and Mary - "Blowin' In The Wind"

Jeff Tweedy - "Simple Twist Of Fate"

Willie Nelson & Calexico - "Señor (Tales Of Yankee Power)"

Antony & The Johnsons - "Knockin' On Heaven's Door"

Richie Havens - "Just Like A Woman" [versie van Mixed Bag]

Neville Brothers - "With God On Our Side"

The Band - "Tears Of Rage" (2 versies)

Salomon Burke - "Stepchild"

Pete Seeger - "Masters Of War"

Odetta - "Masters Of War"

Grateful Dead - "Queen Jane Approximately"

Eddie Vedder - "Masters Of War"

Jerry Garcia Band - "When I Paint My Masterpiece"

Jerry Garcia Band - "Simple Twist Of Fate" (28 februari 1980)

Julia Haltigan - "Boots Of Spanish Leather"

Fairport Convention - "Si Tu Dois Partir"

Fairport Convention - "Down In The Flood"

Wyclef Jean - "Knockin' On Heaven's Door"

Show Of Hands - "Is Your Love in Vain?"

The Black Crowes - "Rainy Day Women #12 & 35"

Sarah Jarosz - "Ring Them Bells"

Madeleine Peyroux - "You're Gonna Make Me Lonesome When You Go"

Bonnie Raitt - "Million Miles"

Them - "It's All Over Now, Baby Blue"

Pieta Brown - "Dirt Road Blues"

Texas Tornados – “To Ramona”


Geen opmerkingen: