Dylan kort #380


Twitter: hier.
Als Frits later groot is... de wensen van Forever young, beschrijven zoals... op Modern times.
De Rock 'n roll topverdieners van 2009 op City FM classic rock.
Op 1 maart 1977 loopt het huwelijk van Bob en Sara Dylan op de klippen. [Waarom kost het mij toch moeite om dit soort 'nieuws' te melden? Simpel, dit is privé, dit gaat mij geen donder aan.]
Alja Spaan: de kamer naast de mijne.

Nog even, deze dag, hard It's alright, ma (I'm only bleeding). Dylan bijt uit de boxen de woorden waar ik zo'n 15 à 20 jaar geleden voor het eerst door werd gegrepen en tot op de dag van vandaag nog niet los van ben gekomen.
Beangstigend scherp.
Ergens op papier heb ik nog enkele duizenden woorden over It's alright, ma (I'm only bleeding) liggen. Die papieren, die woorden slinger ik nog wel een keer de wereld in.
I've written some songs that I look at, and they just give me a sense of awe. Stuff like 'It's Alright Ma', just the alliteration in that blows me away. (Dylan, 1997)
Er gaan maar weinig weken voorbij dat ik niet minimaal één keer dat ene couplet voor me uit mompel. Een couplet waarbij de enige gepaste reactie is eerbiedig een stapje achteruit doen en de woorden inzuigen zoals een hommel nectar tot zich neemt:

Disillusioned words like bullets bark
As human gods aim for their mark
Make everything from toy guns that spark
To flesh-colored Christs that glow in the dark
It’s easy to see without looking too far
That not much is really sacred

Niet veel is nog echt heilig.

3 opmerkingen:

yapyap zei

Ha Tom,
Een voor mij onbekende foto bij deze Dylan kort. Is er meer over te melden (waar, wanneer en ter ere van wat)? Yap

tom zei

Hoi Yapyap,

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het ook niet wist. Even op het net gezocht. De foto is gemaakt tijdens de "pre-Oscar party" op 20 maart 1999.

Tom

Thomas zei

Is it's alright ma het beste wat Dylan ooit geschreven heeft?
ik denk het wel!

Alleen al die eerste strofe, die eerste zin!

Darkness at the break of noon
Shadows even the silver spoon
the hand made blade, the childs balloon,
eclipses both the sun and moon,
to understand you know to soon,
there is no sense in trying!

Bij het lezen van de laatste zin denk ik altijd, stommerik, hij zegt zelf dat je niet moet proberen om de tekst te begrijpen, en toch doe je het!