Broadside reunion

In 1972 bracht Folkways de lp Broadside reunion, of, zoals de volledige titel luidt Broadside ballads volume 6: Broadside reunion uit. In november 2009 schreef ik dat dit album via iTunes te koop is, maar, hoe goed ook dat dit album via iTunes beschikbaar is, er niets boven een 'hardcopy' gaat.
Op dit moment draait een 'hardcopy' haar rondjes onder de naald van mijn platenspeler.
Op dit album staan vier nummers die Dylan opnam voor Broadside, op dit album onder het pseudoniem Blind Boy Grunt:
01. Train a-travelin'
02. (I'd hate to be you on that) dreadful day
03. The death of Emmett Till
04. The ballad of Donald White
Vier opnames die in geen enkele Dylancollectie mogen ontbreken. Pure schoonheid.
Maar nu wat anders. Vooral in de jaren zeventig en tachtig zijn wij 'verwend' met lp's in buitensporige klaphoezen, vol felle kleuren en aandachtvragende foto's. En toch moeten al deze platenhoezen het naar mijn smaak afleggen tegen de schoonheid in de eenvoud van de hoes van Broadside reunion. Platenmaatschappij Folkways gebruikte gitzwarte hoezen waarover een bedrukt papier werd geplakt die de gehele voorkant en een kleine strook op de achterkant van die zwarte hoes bedekt. Deze papieren werden gedrukt in zwart / wit op gekleurd papier. Jeff Place van Folkways op Searching for a gem: Actually there is no such thing as a standard color on a Folkways cover. Each run has the color of the paper that was on the printer's machine the day the cover slicks were run. Moses Asch saved a few cents by not having the printer change the paper. Of the records I have here in the Folkways archive, many of them have many colors for the cover.
Broadside reunion is dan ook uitgebracht met in iedergeval een oranje, een blauwe en een groene voorkant. Mijn exemplaar heeft de groene voorkrant. Op de voorkant staan aan de linkerkant de namen van de muzikanten op dit album en aan de rechterkant een foto gemaakt door Diana Davies van Phil Ochs die een 'masker' van Dylan voor zijn gezicht houdt.
In de 5 cd boxset The Best of Broadside vond ik nog een alternatieve foto uit dezelfde fotosessie (zie afbeelding). Bij de lp zit een klein boekje erg gelijkend op het blad Broadside met daarin bladmuziek en / of de songtekst van de op dit album te horen nummers. Op blz. 3 van dit boekje een foto van Dylan, gemaakt door wederom Diana Davies.
Dit Broadside reunion is - ik zeg het nogmaals - een 'must have' voor iedere Dylanliefhebber. Dit album is één van de weinige compilaties waarop Dylan te vinden is, die ik van begin tot eind draai (en niet alleen de Dylannummers).
Op een ander moment zal ik nog eens wat meer over dit album, haar voorloper Broadside ballads volume 1 en de 5 cd boxset The Best of Broadside schrijven.
Nu ga ik weer luisteren naar Blind Boy Grunt & Co.

Geen opmerkingen: