Nieuw album!? Shadows in the night

Ik ging achter de computer zitten om hier een recensie van het boek The Dylanologists te plaatsen, maar dat moet maar even wachten. Ineens is er ander nieuws: Het heeft er alle schijn van dat we een nieuw album van Bob Dylan krijgen.
Ik schrijf bewust over 'schijn' aangezien het er op lijkt dat we een nieuw album krijgen, al is de beschikbare informatie nog zeer beperkt.
Welke informatie hebben we? Eigenlijk niet meer dan twee zaken.
1. Wie naar Bob Dylans officiële website gaat, krijgt de afbeelding rechts voorgeschoteld. De hoes van een nieuw album met de titel Shadows in the night. Geen verdere informatie.
2. Wie doorklikt krijgt een nummer van dit nieuwe album te horen: 'Full moon & empty arms', luister hier.
Aangezien 'Full moon & empty arms' een nummer is dat ooit door Frank Sinatra werd opgenomen, wordt er inmiddels op het internet gesuggereerd dat Shadows in the night een album vol van Sinatra bekende nummers zal zijn. Misschien is dat wel waar, al is het met de beperkte informatie die we nu gekregen hebben nog koffiedik kijken.
Ik heb nu een paar keer naar 'Full moon & empty arms' geluisterd en ik moet bekennen dat het totaal buiten mijn verwachtingspatroon valt. Dit is mijlenver verwijderd van Tempest deel 2, maar lekker klinkt het wel.
Als het al ergens mee vergeleken kan worden, dan misschien met de zogenaamde Bromberg-sessies uit juni 1992. De paar nummers van deze sessies die circuleren. Misschien wel met 'Miss the Mississippi and you' van deze sessies zoals die te vinden is op Tell Tale Signs.
Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar wat ik gehoord heb, spreekt me aan. Laat Shadows in the night maar komen.

20:30 aanvulling: Het laatste nieuws is dat Shadows in the night inderdaad volledig zal bestaan uit van Sinatra bekende nummers. Shadows in the night is geproduceerd door Al Schmitt. Volgens Schmitt heeft Dylan over dit album gezegd dat het een album is dat hij al veertig jaar wilde maken.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

'Shadows in the night' als verwijzing naar Sinatra's 'Strangers in the night'?

Simon

Marnix Christian de Boer zei

Ik kan niet wachten!

hans altena zei

Als groot bewonderaar van Sinatra, die mij als blues en country georiënteerd zanger veel heeft geleerd, om te voorkomen dat je te geknepen gaat zingen en overact, klinkt me dit als muziek in de oren. Na het sterk op tekst leunende Tempest nu een zwaai naar melodie, zonder Dylaneske lyriek! Hij flikt het weer, al zou het eigenlijk niet als verrassing moeten komen, sinds Self Portrait en de vele swing nummers op zijn platen uit de herfsttijd. En het gevoel dat hij weer weet te leggen in zijn covers, daar zouden degegen die hem proberen te coveren wat van kunnen leren. De man is echt in zijn frasering de troonopvolger van Sinatra, dus wat een mooi gebaar!

Thomas zei

heel leuk nieuws.

ik neem aan dat je deze sinatra cover wel kent uit 1983:
https://www.youtube.com/watch?v=GI6XnaNdgyc

Bert zei

Christmas in the Heart verscheen kort na Together Through Life.
Shadows in the Night verschijnt kort na Tempest. Ook dit keer dus een plaat met werk van anderen. Hope for the best!

Anoniem zei

Tempest is toch uit 2012? Dat is niet kortgeleden. Ik zit momenteel in Peru en heb potverdorie nog over de man gedroomd. Ben je dan een fan of niet?! Hij deed een concert zonder toegift en toen ging het over asielzoekers. Dromen hebben hun eigen lógica... En dus ga ik voor het eerst in tijden weer op zoek naar Dylan-nieuws en ik zie dit! In augustus ben ik weer terug, dus ik ben benieuwd.
Frans

tom zei

Hoi Frans,
Tempest is inderdaad uit 2012. Als je droomt van Dylan ben je zeker een liefhebber!
Geniet van Peru.
groet,
Tom

Ronald Schuurman zei

Gaat dit album wel rond 22 augustus op de markt? Je kunt hem nog nergens pre-orderen. Ik ben natuurlijk erg benieuwd, wanneer we hem echt kunnen gaan kopen.