Dylan kort #326

Twitter: hier.
Voor de meezingers de karaoke-versie van Make you feel my love.
Nog een lijstje, hier.
Kerst met Dylan, Sinatra, Crosby en Beethoven (even naar beneden scrollen voor de Nederlandse versie).

Nu kerst voorbij is, kan Christmas in the heart weer opgeborgen worden. Vlak na de release van dit album was ik vrij negatief over deze plaat, maar tijdens de afgelopen dagen ben ik toch meer waardering voor het album gaan krijgen. Christmas in the heart blijft in mijn oren maar een matig tot redelijk Dylan-album, maar een fantastische kerstplaat.

Het is ook wel raar om Christmas in the heart weer op te bergen voor een jaar. Dit is het enige seizoengebonden album uit Dylan's oeuvre. Althans het einige door de inhoud aan een seizoen gebonden album. Nu ik er over nadenk, merk ik dat ik New morning bijvoorbeeld vooral in de herfst draai en ik Planet waves vooral met het voorjaar associeer. Niet dat deze twee albums de rest van het jaar de kast niet uitkomen, alles behalve zelfs.
Associaties blijven ook altijd maar weer terugkomen. Zo hoorde ik bijna twintig jaar geleden het nummer New morning voor het eerst, op een gekregen cassettebandje, met daarbij de mededeling dat dit een ideaal nummer was voor in de auto. En de eerste keer dat ik het nummer hoorde, was ook in de auto. En nu, bijna twintig jaar later, denk ik wanneer ik New morning hoor gelijk aan autorijden. Voor eeuwig is de connectie daar.
The Times they are a-changin' kocht ik in een pauze, ergens tussen de lessen. Na aanschaf moest ik weer naar school. En wanneer ik nu The Times they are a-changin' uit de kast pak, zie ik mezelf weer zitten, in de pauze met een kopje koffie en de cd steeds uit mijn binnenzak halend, starend naar de tracklist, verlangend naar het moment waarop ik naar huis kon om de cd daadwerkelijk te gaan beluisteren.


Geen opmerkingen: