een laatste bericht

 Dit is het 4778ste bericht op deze weblog sinds 14 februari 2008. Het is ook het laatste bericht. Het is tijd om Bob Dylan in (het) Nederland(s) op te doeken.

Twaalf jaar geleden ben ik met deze blog begonnen omdat ik vond dat er te weinig over Bob Dylan in het Nederlands werd geschreven. De Nederlandstalige Dylanbibliotheek bevatte toen twee boeken - Bob Dylan bij benadering en de biografie van Sjoerd de Jong - plus een handvol vertaalde boeken. Daar is in die twaalf jaar flink verandering in gekomen, zowel online als op papier wordt er meer dan ooit over Bob Dylans muziek in het Nederlands geschreven.

Doel bereikt.

Toch is dat niet de voornaamste reden om een punt achter ruim twaalf jaar bloggen te zetten. Het bijhouden van Bob Dylan in (het) Nederland(s) is een zeer tijdrovende aangelegenheid. Ik merk dat de laatste tijd het bloggen mij te veel tijd kost waardoor ik niet of te weinig toekom aan andere zaken, zoals luisteren naar Bob Dylans muziek of schrijven aan mijn boeken.

Bob Dylan in (het) Nederland(s) zal nog een korte tijd online staan. Voor het eind van 2020 verwijder ik de blog definitief van het internet. Bij deze wil ik alle mannen en vrouwen die hebben bijgedragen aan deze blog danken. Het ga jullie goed.


45 opmerkingen:

Frans zei

Ik zal het missen. Ik vond deze blog leuker dan expectingrain. In ieder geval bedankt!

André van Rekom zei

Jeetje Tom. Wat doe je ons aan!
Elke dag bezoek ik je blog weer op zoek naar interessant Dylan nieuws.
En dat gaat nu stoppen? Nee toch?

In ieder geval dank voor al die jaren.

Ik mis het nu al...

Groet
André

Hans Oosterhof zei

Dank voor 12 goede jaren met mooie Dylan-duidingen en een schat aan informatie Tom! We zullen je hier aan de andere kant van je blog missen. Geluk, gezondheid en je boeken blijven we lezen.

Rob de Graaf zei

tijd met plezier gelezen, het ga u goed!

Anoniem zei

Ik zal dit missen, maar wat een goede beslissing, zag het eerlijk gezegd enigszins aankomen en het is er tijd voor! Veel inspiratie toegewenst voor je mooie boeken! Toch iets om naar uit te zien!

Hartelijke groet
hans altena
(zet ik je toch nog een keer aan het werk, maar je mag het ook nalaten ;-)

Cor van Montfort zei

Dat komt onverwacht! Heel jammer, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Dank voor alle mooie stukken en analyses! Ik heb er bijna dagelijks van genoten. Het ga je goed en veel luister- en schrijfplezier.

Anoniem zei

Jammer, maar begrijpelijk Tom. Ik heb deze blog de afgelopen ruim 12,5 jaar met veel plezier bijna dagelijks gelezen. Maar aan alles komt een eind, zelfs aan de Never Ending Tour...
Groeten, Floater

Hennie zei

Hallo Tom,
Ik las net je ‘laatste bericht’ op je blog. Wat on-ge-lo-fe-lijk jammer dat je stopt! Ik heb altijd ontzettend genoten van je verhalen, je overpeinzingen, je analyses, je commentaren en niet te vergeten je tips! Door die tips ben ik weer op het spoor gekomen van prachtige (Nederlandstalige) boeken of mooie bootlegs, en heb zo ook kennis gemaakt met de analyses en de boeken van Jochen Markhorst, die ik waarschijnlijk anders nooit had leren kennen.

Ik begrijp natuurlijk dat de blog je veel tijd kost maar ik hoop serieus dat je je nog bedenkt!
En anders, bedankt voor al je inspanningen en je prachtige site, en hopelijk komen we elkaar nog eens ergens tegen.
Groet, Hennie

Johan zei

Jammer, maar begrijpelijk. Ik heb zelf al moeite om tijd te vinden om naar muziek te luisteren, laat staan om er ook nog een heel blog over bij te houden. Dank voor alle jaren Tom, want je gaf wel reden om soms een bepaalde plaat weer eens uit de kast te trekken. Wat blijft is de troost dat er nog wel boeken komen. Ik kijk er weer naar uit.

Jan Jaap zei

Iedere dag even kijken. Jaren lang een vast ritueel.
Ik begrijp heel goed dat je stopt.
Maar wat zal ik het missen.
Dank voor de vele uren leesplezier, de inzichten, verwondering en nieuwtjes.

Bedankt

Unknown zei

Heel jammer dat het stopt. Ik heb het laatste jaar genoten van alle informatie, analyses en verhalen over de man. Ik zal het zeker gaan missen, maar evenzogoed bedankt Tom.

Gregor

Martin zei

Beste Tom,
Verwondering, lichtjes geschrokken maar met begrip begrijp ik je beslissing.
Als Vlaamse lezer van je blog heb ik toch genoten van je vele stukjes, analyses, recensies enz...
Ik wens je succes in wat je nog allemaal gaat doen.
Jammer dat ‘De hoezen’ reeks nu ook teneinde zal zijn.
Hartelijke groet,
Martin
Ps: vergeet niet wat aandacht te schenken aan je gezin, ze verdienen jouw aandacht ook!

Dolf zei

Beste Tom,
dank voor het enige echte Dylan- blog.
Het ga je goed
Dolf

Patrick zei

A restless farewell ????

Roel zei

Dank Tom voor het dagelijkse brood al die jaren. Het smaakte echt heel goed!

Hartelijke groet,

Roel


“They were just fun to do. That’s all. They were a kick to do. Fact, I’d do it all again. You know, that’s really the way to do a recording—in a peaceful, relaxed setting—in somebody’s basement. With the windows open … and a dog lying on the floor.”

Bart Devos zei

Tom,

Bedankt om ons al die jaren veel leesplezier te bezorgen. Ik kijk uit naar de volgende boeken.

Met vriendelijke groet,
Bart

Anoniem zei

Dank, man. Johan, Brugge

Rambling Pete zei

Ha Tom heel veel dank voor je inspirerende blog, ik hoop dat je hem op internet laat staan!

Unknown zei

Tom, bedankt.

Henk zei

Hi Tom!

Bedankt voor jouw blog al die jaren. Met plezier altijd gelezen. Nu blijft expectingrain nog over van de dingen die ik altijd al eerste lees 's ochtends.

Met hartelijke groet,
Henk.

BB zei

Heel erg jammer Tom!

"If I had wings and I could fly
I know where I would go
But right now I’ll just sit here so contentedly
And watch the river flow."

Groeten,
Bert

Anoniem zei

Heel jammer deze beslissing. Deze blog is al jaren voor mij een belangrijke gids in het Dylan-universum. Het ga je goed.

Silvester van der Pol zei

"everybody is either making love or else expecting rain..."

Na twaalf jaar Nederlandse 'expecting rain' is het misschien nu de tijd voor 'making love'?
Het zij zo.
Bedankt Tom, voor die twaalf amusante, leerzame, mooie, leuke, interessante artikelen en nieuwsfeitjes en alles daartussen.
Het ga je goed!

Anoniem zei

jammer, Tom
ik keek elke dag
groeten

Giorgio56 zei

Bedankt Tom voor al het moois op deze site.
Zeer begrijpelijk dat je meer tijd voor jezelf wilt.
Ik zal het wel gaan missen.
Deze blog was en is een grote schat aan informatie.
Het ga je goed!

alja spaan zei

Dank je wel, Tom, voor al dat moois! We blijven elkaar zien,
Alja

Jo zei

Hey Tom we zullen je missen!

Kees zei


Dag Tom,

Je weet nooit of iemand nog eens terugkomt op zijn besluit en wellicht zullen velen hopen dat je dat
wellicht ooit gaat doen. Je hebt in ieder geval een prachtige bijdrage aan de Nederlandstalige Dylan
literatuur geleverd, zowel met je boeken als met je blog. Veel dank daarvoor.
Jammer dat wij de dagelijkse routine zullen missen, maar je zult een weloverwogen besluit hebben
genomen.
Als er al iemand is die steeds weer opnieuw naar Bobby wil luisteren en daarbij telkens ook weer andere
ervaringen opdoet ben jij het wel. Ik wens je dus heel veel luisterplezier toe

Groet,
Kees

Sjon zei

Tom,
Jammer, ik zal je blog en de dagelijkse routine om deze even te checken missen.
Bedankt voor al het moois en blijf genieten van mr. D en alle andere mooie dingen van het leven.
Grtz Sjon

Jurgen Konniger zei

Hoi Tom, erg jammer dat je stopt. Bedankt voor alle Dylan berichten de afgelopen jaren! Groeten, Jurgen

Martin zei

Hallo Tom, echt heel jammer dat je stopt. Ik heb genoten van je blog.
Groet,
Martin

Unknown zei

Beste Tom,

Heel wat jaren gingen voorbij voordat ik een paar weken geleden op jouw blog verzeild raakte. Zonder dat ik al je notities heb teruggelezen concludeer ik toch dat het kortstondige grasduinen gelukzalige momenten opleverde.
Te gek dat je ontdekt had Theme Time Radio Hour beschikbaar komt bijvoorbeeld, dat alleen al.

Jij verdient het geïnterviewd te worden door de makers van de BOBcast. En dat bedoel ik uiteraard positief, zowel naar jou als naar hen toe.

Good Luck,

Sjaak Leijtens, Doetinchem

Anoniem zei

Als een donderslag bij heldere hemel dit - maar achter de schermen rommelde het misschien al langer? Hoe dan ook, hopelijk vind je de tijd om nu (nog) vaker naar de muziek te luisteren, en natuurlijk ook om te te schrijven, zodat we in elk geval je boeken nog hebben ... immers, nobody writes 'bout dylan like tom.

En een wens: laat deze blog lekker on-line staan, het is een enorme goudmijn die het dubbel en dwars verdient om het slapend nog heel wat jaartjes uit te zingen. En wie weet, wens kwadraat, dat er af en toe toch nog een post op kan komen van jochen, of een aflevering van 'de hoezen', of een release-praatje van een verse bootleg, of - beyond wish and wonder - een nieuw album?!! Als die gasten vd bobcast het weten uit te zingen tot Bob's 80ste, dan jij/wij toch zeker.

En wat te denken van de tring-tring afleveringen, of het 'ik-doe-je-na'? Teveel om op te noemen, teveel om te missen. Dus laat het aub online, en wie weet, als het weer ns kriebelt met en qua iets dat we echt niet mogen missen, heb je in elk geval een plek om te jeuken.

Goed, stay healthy, stay observant,

M.

Frans zei

Ja, dat laatste, daar ben ik het helemaal mee eens, de blog is te leuk en je hebt er te veel werk in gestopt om 'm te laten verdwijnen. Laat de blog een slapende vulkaan worden.

Ashiharry zei

Dit is wel heel erg jammer Tom...

W.Haandrikman zei

Beste Tom. Erg jammer dat je stopt met de Dylan-site. Ik las het regelmatig, om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van Bob Dylan. Misschien is er iemand anders die er mee door kan gaan. Zou leuk zijn. Het ga je goed, Willem Haandrikman.

BB zei

Inderdaad, het zou jammer zijn als al die uren, dagen, jaren aan hard werken ineens zal verdwijnen. Laat de blog gewoon bestaan zodat iedereen hier gebruik van kan blijven maken en genieten.

Groeten,
Bert

Eddie zei

Jammer maar begrijpelijk ,elke week bezocht ik je blog wel een paar keer!

Tommy Vandendriessche zei

Dag Tom

dit is begrijpelijk maar heel jammer. Ik zou je heel vriendelijk willen vragen om de blog toch online te laten staan als archief. Dit kan nog veel mensen inspireren! En nog een suggestie: zou het niet mogelijk zijn de blog verder te zetten op een heel laag pitje, bijvoorbeeld één bericht per maand? En dan enkel originele inzendingen te publiceren (dingen die niet gemakkelijk via andere kanalen zijn terug te vinden).

Maar in de eerste plaats: dank je voor al het moois dat je schreef en publiceerde de voorbije jaren!

Hartelijke groet
Tommy Vandendriessche
Roeselare (België)

Martijn Muijs zei

Dank Tom voor al je schrijfsels, gedachtespinsels, nieuwe inzichten, kanttekeningen, loftuitingen, kritiek, maar bovenal niet aflatende liefdesbetuigingen voor het werk van Dylan. Velen hebben, niet geheel onverwachts, iets van Dylan geciteerd - ik hou het bij de woorden van één van ‘s lands grootste schrijvers: het is niet onopgemerkt gebleven.

Ronald Schuurman zei

Hallo Tom,

Bedankt voor je vele jaren leesplezier die je voor mij en velen genereerde. Het ga je goed.

met vriendelijke groet,

Ronald Schuurman

peerke zei

Hoi Tom

Het dagelijkse ritueel om even naar je blog te gaan mis ik nu al. Hartelijk dank voor de vele jaren dat je ons op de hoogte hield van het reilen en zeilen in Dylanland.
Dank ook nogmaals voor je bijdrage aan mijn boek.

Vreemd toch dat we mekaar nooit 'in het echt' hebben ontmoet. Het ga je goed.

@ Martin: het verhaal van de hoezen gaat hoe dan ook verder, zij het voortaan enkel in het Engels. Daarvoor kun je terecht op de blog Untold Dylan. Daar kun je mijn verhalen verder lezen onder de hoofding Album Artwork: https://bob-dylan.org.uk/album-artwork.

Groeten

Patrick Roefflaer

tom w zei

Dank aan iedereen voor de meer dan vriendelijke reacties op mijn bericht om met de blog Bob Dylan in (het) Nederland(s) te stoppen. Ik ben via allerlei kanalen overspoeld met vriendelijke woorden. Dat voelt goed.
In veel reacties wordt gevraagd of ik de blog niet wil laten staan zodat het als een soort archief kan dienen. Voorlopig zal ik dat doen. Mocht uit het aantal dagelijkse bezoekers van de blog blijken dat van de archieffunctie - om het zo maar even te noemen - gedurende een langere tijd niet tot nauwelijks meer gebruik gemaakt wordt, dan zal ik alsnog de blog verwijderen. Maar voorlopig dus niet.

Een aantal mensen hebben gevraagd of ik niet na een (korte) pauze weer verder wil gaan met de blog. Dat ga ik niet doen. Voor mij staat er een punt achter Bob Dylan in (het) Nederland(s).
Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie definitief van mij af zijn. Ik weet niet wat de toekomst gaat brengen, maar ik ken mezelf wel goed genoeg om te weten dat ik niet niks kan doen.
Eerst rust, afstand nemen en werken aan het tweede deel van Bob Dylan in Nederland, daarna zie ik wel weer verder.

Ik herhaal hier maar wat ik de afgelopen weken n.a.v. alle reacties regelmatig tegen 'mevrouw Tom' zei: "Als ik van te voren had geweten dat stoppen zó goed voor mijn ego is, dan..."

Tot later, ergens in Dylan-land.

Tom Willems

V zei

Muchas gracias desde Madrid por tu trabajo. Era un placer leerte siempre con el traductor de google

Bob Till You Drop zei

Bedroeft, ik ben net 'Luister je nou alweer naar Bobby' aan het lezen.
Het ga je goed Tom.

Luc De Vos
Uit Belgenland.