Dylan kort #3656

De nieuwste nieuwe Bob Dylan, zie hier.

Gerbrand Bakker - Jasper en zijn knecht [met dank aan Alja]:



De dingen zijn veranderd [met dank aan Alja], zie hier.

"Jarenlang zaten we op scherp als in Stockholm de winnaar van de Nobelprijs voor Literatuur bekend werd gemaakt, vurig hopend dat zo'n Zweedse juryvoorzitter zou struikelen over de naam 'Arnon Grunberg', 'A.F.Th. van der Heijden' of, vooruit, 'Cees Nooteboom', maar steeds werd het toch weer een Rus of een Pool of Bob Dylan." (Wilma de Rek in de Volkskrant van 29 augustus) [met dank aan Hans]

Nu Bob Dylan de Nobelprijs al op zak heeft, doemt bij mij de vraag op welke schrijver de prijs moet krijgen volgens Dylan-liefhebbers. Mijn voorkeur staat wel vast: dit jaar Lawrence Ferlinghetti en dan volgend jaar Jeroen Brouwers. Ik ben wel nieuwsgierig voor welke schrijvers andere Dylan-liefhebbers kiezen. Laat het weten, dat mag in de reacties bij dit bericht of via e-mail (dan zet ik je mail bij de reacties).

18 september een Dylan-tribute in Hengelo (OV), zie hier. [met dank aan Simon]

cover: Hugo Franks zingt "I'll Be Your Baby Tonight", luister hier. (voor de liefhebbers ;-))

Muzikale opvoeding (10), zie hier.

Boek: in "aantekening #7552" had ik het over een boek vol Dylan. Het gaat om dit boek:


bladzijde 43: "Vreemd, hij was niet in de werkkamer en ook de woonkamer was leeg. Er lagen alleen een paar cd's op het televisietafeltje. Die moest Rauli hebben gepakt. Allemaal van Bob Dylan. Uitgerekend Dylan, dacht Beck. Hij haatte die ouwe zak met zijn neuzelende zenuwenliedjes."
Aardig boek, Becks laatste zomer. Een boek waarin de muziek van Bob Dylan niet alleen gehaat wordt door hoofdpersoon Beck, maar waarin de hoofdstukken een Dylan-song als titel hebben en de man zelf nog even voorbij komt. 


1 opmerking:

Anoniem zei

Al zal het geen Amerikaan worden, maar een van de grootste schrijvers en vernieuwers is in mijn ogen toch wel Cormac McCarthy, zijn wrede boeken zullen evenwel niet over de beschaafde drempel van de Nobel jury komen. Verder tel ik internationaal alleen maar dode schrijvers die mij bekoren. Komt het op chauvinisme aan, iets dat ik eigenlijk niet bezit, want ik lees amper nog Nederlands, dan zou ik het liefst Geerten Maria Meijsing naar voren schuiven, onze grootste auteur ooit, zij het dat de gekwelde man te lang stil is gevallen om in aanmerking te komen. Goed, dan blijft Ilja Leonard Pfeijfer over, die ondanks zichzelf geëngageerde, uitstekende en prikkelende boeken en gedichten schrijft en een zichzelf vernieuwende uitnemende stilist is, een zeldzaamheid in dit land waar zinnen vormloos en gezichtsloos plegen te zijn en de norm voor de roman is, als het maar een actueel thema bevat...
groet hans altena