boeken

"Welke Amerikaanse politicus heeft er tegenwoordig géén cd van Bob Dylan in de kast staan? Dat is niet erg. Dat is fijn. Voor Bob Dylan."

Hanna Bervoets - En alweer bleven we ongedeerd


~ * ~ * ~ * ~

Een twijfelgeval: in de bundel Seeing Stars van Simon Armitage staat een prozagedicht met de titel "Bringing It All Back Home". Het gedicht heeft helemaal niks met Bob Dylan of zijn vijfde album te maken. In dit prozagedicht komt een gids luisterend naar de naam Bob voor. De naam Bob komt nergens anders in Seeing Stars voor. Toeval?

~ * ~ * ~ * ~

Het boek De verdwenen Mona Lisa van R.A. Scotti: "Nat King Cole, Bob Dylan, Elton John, Willie Nelson en zelfs Britney Spears en hiphopzanger Slick Rick hebben over haar gezongen."
[met dank aan 'mevrouw Tom']

~ * ~ * ~ * ~

"De zanger leek op Raoul Heertje. Hij zong: 'How does it feel, to be without a home. Like a rolling stone.' Na de laatste noten liep ik naar hem toe. 'Ik heb een viool bij me,' zei ik. 'En ik heb een wens. Hebben jullie een van die liedjes van het album Desire, van Dylan? Dat album waarop Scarlet Rivera viool speelt?'"

Anne Wesseling - Bij de dromers van dromen
[met dank aan 'mevrouw Tom'] 
Bob Dylan komt op meer plekken in dit boek voorbij

~ * ~ * ~ * ~

In de detective Meanwhile Back At The Ranch van Kinky Friedman draait het om het opsporen van de jongen Dylan Weinberg. Bij het speurwerk krijgt Friedman hulp van zijn vriend Dylan Ferrero - de man die uitsluitend in songtekst-citaten praat (3x een Dylan-songtekst).
Over de Dylans: "Every yuppie on the planet had a kid named Dylan these days. If Bob Dylan was just starting out now he'd have to find himself another Welsh poet." 

Bob Dylan komt nog een paar keer voorbij in dit boek.

~ * ~ * ~ * ~

Eerder schreef ik hier over de bundel The Cowardice of amnesia van Ellyn Maybe (zéér de moeite waard, het werk van deze dichteres). Inmiddels heb ik ook Walking Barefoot In The Glassblowers Museum van Maybe gelezen en ook in deze bundel komt Bob Dylan veelvuldig voorbij. Op zes verschillende bladzijden om precies te zijn. 
Eén voorbeeld:

A Dylan freak with her own fears of abandonment has a flashback
   and trembles with the playing of the lines
   from Memphis Blues Again.

"The post office has been stolen and the mailbox is locked."

Lees Ellyn Maybe.

~ * ~ * ~ * ~

Eerder nam ik hier een fragment uit een gedicht uit Charles Bukowski's Back To The Machinegun; Manuscripts volume 1 1959 - 1974 op. Ik ben ongeveer halverwege Back To The Machinegun; Manuscripts volume 2 1975 - 1977 en ook in dit tweede deel ben ik inmiddels Dylan tegengekomen:

I almost cream when Dylan sucks
his saliva in and out of that
harmonica. - which reminds me
of Veronica Lake.

Deel 3 van Back To The Machinegun; Manuscripts ligt daarna nog te wachten. Geen idee nog of Bob Dylan daar ook in te vinden is.

Geen opmerkingen: