Jits Bakker

Bladerend door oude kranten stuit ik op de aankondiging van een tentoonstelling van beelden van Jits Bakker. Uit die aankondiging in Parool van 5 april 1978 blijkt deze Jits Bakker een beeld heeft gemaakt van Bob Dylan. Bij het artikel staat een foto van dat Dylan-beeld, mijn eerste gedachte: dit is de Dylan van 1984.
Maar dit kan niet de Dylan van 1984 zijn, de foto werd immers al in 1978 in de krant afgedrukt.
Dat maakt nieuwsgierig.
Na wat speuren op internet vind ik helaas geen goede foto van het Dylan-beeld, maar vind ik wel stukken waaruit blijk dat ik een recente tentoonstelling van het werk van Jits Bakker heb gemist. Die tentoonstelling was tot 24 maart 2019 te zien in Wageningen. Een van de getoonde in Wageningen is het beeld van Bob Dylan.
Van een andere website leer ik dat Bakker ook een beeld maakte met de titel "Knock on heavens door". Het bijschrift bij de foto van dit beeld: "Deze bijzondere sculptuur is van graniet, en vertelt een open maar melancholisch verhaal, waarbij het jonge kind de ouders gevleugeld verlaat. Een andere uitleg is het feit dat Jits Bakker erg gecharmeerd was van het legendarische nummer 'Knockin' on Heaven's Door' van Bob Dylan. Ook voor Bob Dylan heeft hij persoonlijk een beeld vervaardigd."

Bob Dylan in 1984:


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Tom, ik heb deze tentoonstelling als Wageninger stom genoeg gemist (ik kom niet meer in dat museum, omdat mijn overleden vrouw er heeft gewerkt, het hart is raar), maar op grond van de foto en de beelden van de netflix trailer, zou ik het eerder identificeren als stammend uit de Desire periode...
groet hans altena

tom w zei

Ha Hans,

Het is goed mogelijk dat het inderdaad de Desire-Dylan is die Jits Bakker met zijn beeld probeerde vast te leggen.