Dylan kort #520

Een recensie van Dromen van Johanna is te lezen op JournalistFrits.nl.
Mediadokter 2.0 over Google instant met Bob Dylan.
Er 'zweeft' momenteel weinig nieuws op het net over Dylan. En wat er is, is veel van hetzelfde: deel 9 van The Bootleg series en The Original mono recordings boxset komen er aan, Google instant, Ernst Jansz' Dromen van Johanna en Sean Wilentz Bob Dylan in America. Dat is het wel zo'n beetje.
De postbode is vandaag aan mijn brievenbus voorbij gelopen, ik voel me een beetje als het 'stoute jongetje' in Sinterklaastijd. De reden is natuurlijk dat het gewoon maandag is.
Gisteren dacht ik nog aan Christmas in the heart. Ongeveer een jaar geleden was 'de Dylanwereld' in afwachting van 'die kerstplaat'. Laag gespannen verwachtingen had ik toen. Toen de plaat eenmaal uitkwam, half oktober, en vooral toen de kerst eenmaal daar was, raakte ik wel verslingerd aan Christmas in the heart.
Nee, nee, nee, het is nog te vroeg om aan kerst te denken. [Al moet ik bekennen dat ik gisteren de neiging had Christmas in the heart te draaien, let wel: de neiging...]
Ik lees momenteel Bob Dylans Hollywood, het boek van Suzanne Koheil. Het kost me moeite om ècht in het boek te komen, waarschijnlijk mede door mijn wat gebrekkige Duits. Ik heb wel eerder boeken in het Duits over Dylan gelezen, zonder probleem, maar Bob Dylans Hollywood gaat maar moeizaam.
Desalniettemin valt er genoeg te genieten aan dit boek. Het eerste deel concentreert zich op citaten uit en verwijzingen naar films in Dylans songteksten, het tweede deel gaat over Dylan als acteur in films als Pat Garrett & Billy the kid en videoclips waarin Dylan een rol speelt. Beide delen hadden naar mijn smaak nog wel wat verder uitgediept kunnen worden. Dit boekje is een mooie introductie van het thema Dylan en film.
Door de strakke afbakening van het thema, is er het risico van blindstaren, wat bijvoorbeeld het geval is in de bespreking van de song Motorpsycho nitemare. Terecht verwijst de auteur o.a. naar de film Psycho, maar vergeet te vermelden dat met name het begin van de song sterk leunt om de oeroude mop van de handelsreiziger en boerendochter.
Bob Dylans Hollywood is zeker geen essentieel leesvoer voor de Dylanliefhebber, maar voor wie al veel gelezen heeft, zeker de moeite waard.

Geen opmerkingen: