Bob Dylan niet op Tom Rush album

Ik kan me nog herinneren dat er nog verwarring was of Dylan nou wel of niet onder het pseudoniem Roosevelt Gook piano speelt op het album Take a little walk with me (1966) van Tom Rush. Dit album heeft tot niet zo heel lang geleden op de pagina's van Searching for a gem gestaan als een 'twijfelgevalletje', is het nou wel of niet Dylan?
Inmiddels is Take a little walk with me op Searching for a gem verplaatst naar de pagina red Herrings, albums die in het verleden ten onrechte in verband werden gebracht met Dylan.
Volgens Searching for a gem is de bron van het misverstand het boek Bob Dylan: his unreleased recordings van Paul Cable. Echter Tom Rush heeft in een interview in 1999, net als Al Kooper in een heruitgave van Backstage passes (1998), laten weten dat Roosevelt Gook niemand minder is dan Al Kooper en dus niet Dylan.
Maar waar haalt Paul Cable de gedachte dat Dylan schuilgaat achter de naam Roosevelt Gook vandaan en waarom werd pas enkele jaren geleden duidelijk dat het niet Dylan maar Al Kooper is die piano speelt op Take a little walk with me?
Dit soort misverstanden intrigeren mij.

Gisteren zat ik te 'spelen' met mijn nieuwe aanwinst - Rolling stone cover to cover - en bladerend door issue 9 (27 april 1968) kwam ik het volgende tegen: Have you ever looked at the liner note credits for the musicians on Tom Rush's Second Album record? Listed for piano is Roosevelt Gook, undoubtedly that funky little dwarf who also sings under the name of Bob Dylan.
Dus dáár heeft Paul Cable het idee vandaan! Eén probleem, Take a little walk with me is het vijfde - en niet tweede - album van Tom Rush, maar wel het tweede album van Rush op het label Elektra en het album waarop 'Roosevelt Gook' piano speelt.

Goed, bovenstaande was al een aardige ontdekking. Gisteren, na het lezen van deze regels, maakte ik een korte aantekening om ooit nog eens, in de toekomst, hier op terug te komen. Vandaag bladerde ik door issue 12 (22 juni 1968) en dáár las ik: Elektra President Jac Holzman brings this correction: Roosevelt Gook is not Blindboy Grunt [= Dylan], but actually Al Kooper; Blindboy is still who I said he was (...)
In juni 1968 was het dus al duidelijk dat Dylan helemaal niet te vinden is op Take a little walk with me, maar blijkbaar heeft geen Dylanliefhebber issue 12 van Rolling stone gelezen, bewuste regels opgeslagen en de Dylan-wereld wijzer gemaakt.
En zo ontstaan misverstanden.

Bijkomend voordeel: Tom Rush heeft heel wat exemplaren van Take a little walk with me aan Dylanliefhebbers kunnen verkopen.

Geen opmerkingen: