de stropdas is af - ik ben er niet

Dharma law
Say
All things is made
of the same thing
which is a nothing

- Jack Kerouac ~ 66th Chorus (Mexico city blues) -

De stropdas is af & het beeld van Bob Dylan en Allen Ginsberg op het graf van Jack Kerouac kreeg ik voor ogen. Zonder reden. Ze lazen de dode schrijver uit Mexico city blues voor, alsof de schrijver zijn eigen woorden was vergeten.
Tien jaar later kwam het terug in Something's burning, baby, maar dan, wat is tien jaar voor woorden die de grond in gezongen zijn?
De stropdas is af & de gedachten zijn er niet, of bij Dharma law & bij het verweven van tijd, van gisteren, vandaag en morgen in Tangled up in blue. Er is geen onderscheid, alleen het moment nu.
Vanmiddag viel de enveloppe op de deurmat & de vriendelijke zendster die de moeite heeft genomen mijn naam op een enveloppe te schrijven, postzegels te plakken, naar de brievenbus te lopen [ook al is het tegenover haar huis], schrijft dat niet de lezers van deze blog hoeven te lezen dat ik haar dankbaar ben. Ik ben haar dankbaar voor de enveloppe vol Dylan en haar naam mompel ik zo zacht dat de toetsen van mijn computer de letters niet opvangen en alsnog hier noteren.
De stropdas is af & voor mijn ogen zie ik Bob Dylan en Allen Ginsberg bij het graf. Om de gedachten te verzetten lees ik over Renaldo & Clara in het Duits.
Auf den unsichtbaren Spuren der zahlreichen namenlosen Hobos reist die Crew durch Neuengland auf der Suche nach deren Hinterlassenschaften. Bob Dylans Besuch an Jack Kerouacs Grab in Lowell, Massachusetts zusammen mit Allen Ginsberg, einem berühmten Vertreter der Beat Generation, ist ein Moment des Innehaltens.
En terwijl ik dat beeld van Dylan & Ginsberg op het graf van Kerouac, de woorden uit Mexico city blues de grond inzingend, maar niet van me af weet te schudden, doe ik de stropdas af & denk ik aan It takes a lot to laugh, it takes a train to cry, aan de muziek die dagelijks mijn ogen open trekt, aan

You will search, babe
At any cost
But how long, babe
Can you search for what’s not lost?


Er is niet altijd een weg terug.
Ik denk aan I'm not there, als ik Dylan wil horen zingen, draai ik I'm not there. Ik versta er geen woord van, maar de stem zegt genoeg.
De stropdas is af, ik ben er niet.

Geen opmerkingen: