De derde & (voorlopig) laatste Dylan & reclame over binnenhoezen van elpees. Vijf Engelse binnenhoezen, de oudste uit ongeveer 1965, de meest recente uit 1983. De binnenhoes uit (ongeveer) 1965 (links) heeft aan de ene kant een 'wiel' van namen met aan het eind van iedere naam een albumhoes.
Dylan (linksboven) is vertegenwoordigd met Highway 61 revisited. In het wiel zie je dat de namen wisselend wit en zwart zijn afgedrukt. De hoezen zijn wisselend met of zonder 'oranje waas' afgedrukt. De van een 'oranje waas' voorziene hoezen vallen wat weg tegen de achtergrond, helaas.
Op in Engeland gebruikte labelsleeves voor singles van CBS heeft een tijdje een soortgelijk wiel met namen gestaan.
Op de andere kant van de hoes zijn een groot aantal albumtitels op genre gerangschikt. De albums van Dylan - van Bob Dylan tot en met Highway 61 revisited - staan onder het kopje 'The Sound of folk'. De albums staan keurig in chronologische volgorde, inclusief vermelding van het catalogusnummer. Verder valt op dat twee albumtitels fout geschreven zijn. Zo staat er The Free Wheelin' Bob Dylan in plaats van The Freewheelin' Bob Dylan, & The Times they are a' changin' in plaats van The Times they are a-changin'.
De binnenhoes rechts (twee versies) komt uit ongeveer 1967, denk ik. Rond een 'wiel' in het midden met de tekst 'The Sound of entertainment' staan in het eerste voorbeeld 14 & in het tweede voorbeeld 16 albumhoezen afgebeeld. Op beide hoezen staat rechtsboven Dylans Greatest hits. De afbeelding van Dylans Greatest hits is op de binnenhoes met de afgeronde hoeken (14 afbeeldingen) veel slechter afgedrukt dan op de hoes met de rechte hoeken (16 afbeeldingen). Naast Dylans Greatest hits zijn er vier albums die op beide binnenhoezen (op dezelfde plek) zijn afgebeeld. Verder valt op dat bijvoorbeeld van Johnny Cash, The Byrds en Ray Conniff op de hoezen verschillende albums zijn afgedrukt, maar dat deze albums op beide binnenhoezen op precies dezelfde plek zijn afgedrukt.
Op deze binnenhoezen zijn op de andere kant wederom een groot aantal albumtitels op genre gerangschikt. De albums van Dylan staan dit keer - samen met albums van onder andere Andy Williams, Tony Bennett en Simon & Garfunkel - onder het kopje 'The Sound of entertainment'.
Op deze binnenhoezen staan slechts drie albums van Dylan genoemd & niet meer in chronologische volgorde:
Bringing it all back home (S) 62515
Blonde on blonde (S) 66012
Highway 61 revisited (S) 62572
Bij Blonde on blonde staat tussen haakjes nog de vermelding '2-record set'.
De vierde Engelse binnenhoes oogt als een krant of een muziektijdschrift. Deze binnenhoes staat vol korte berichten. Eén van die berichten (zie afbeelding links) is ter aanprijzing van de soundtrack Pat Garrett and Billy the Kid. Het 'artikel' over Dylan begint met 'If there exists one single feature which has characterised the lenghty and distinguished career of Bob Dylan, it is his capacity for surprising everyone who ever predicted his next move.' Hierna volgt nog een algemeen praatje over Dylan waarin de albums The Freewheelin' Bob Dylan, Bringing it all back home, Highway 61 revisited, Nashville skyline en Self portrait worden genoemd.
Het laatste stuk van het artikel gaat over de film Pat Garrett and Billy the Kid, waarna slechts één zin gaat over de soundtrack van deze film, terwijl het lijkt alsof dit artikel juist ter aanprijzing van dit album is geschreven. Die zin: 'He also provided the soundtrack music, including several songs.' Het tweede deel van die zin - 'including several songs' - vind ik wat vreemd ogen, alsof er ook niet-songs op de soundtrack te vinden zijn. Waarschijnlijk doelt de schrijver op de aanwezigheid van enkele gezongen songs naast de vele instrumentals op dit album.
De vijfde & laatste Engelse binnenhoes (afbeelding rechts) is de binnenhoes van Infidels waarop aan één kant reclame wordt gemaakt voor negen albums van Dylan. Deze binnenhoes is identiek aan de binnenhoes bij de Nederlandse persing van Infidels. Van de 27 albums waarvoor CBS reclame had kunnen maken op de binnenhoes van Infidels is er gekozen voor - in chronologische volgorde: The Freewheelin' Bob Dylan, The Times they are a-changin', Bringing it all back home, Highway 61 revisited, John Wesley Harding, Desire, Street legal, Slow train coming en Shot of love.
Zijn deze negen albums representatief voor Dylans werk tot de release van Infidels? Waar zijn Blonde on blonde, Nashville skyline & Blood on the tracks om er eens drie te noemen. Of wat te denken van - voor een wat algemener publiek - Greatest hits?
Het valt niet mee - nu ik er over nadenk - om negen albums te kiezen ter representatie van Dylans werk tot het uitbrengen van Infidels. Mocht je een idee hebben over welke negen albums er op de binnenhoes van Infidels afgebeeld hadden moeten worden, dan hoor ik het graag (tom_dylan@hotmail.com).
1 opmerking:
Mooie serie artikelen, over Dylan's LP binnenhoezen. Iedereen heeft de platen in de kast staan, maar niemand schrijft erover behalve jij.
Een reactie posten