Dylan en religie, Slow train coming onder een dikke laag stof vandaan

Net ontving ik onderstaande e-mail van Yvon. Met genoegen plaats ik 'm hier:

Hallo Tom ,

Het onderwerp religie is voor mij iets waar ik liever niet aan kom.

Zelf geloof ik niet al hoewel ik in mijn kindertijd wel met de bijbel ben grootgebracht en naar de kerk ging (moest) in het kinderkerk koor zong en godsdienst les op school heb gehad.

Op woensdag ging ik vaak met mijn oma mee de kerk schoon maken, ze was een zwaar gelovige vrouw en gaf alles voor haar god.

Voor ons was de kerk en geloof heel normaal en we gingen elke zondag trouw naar de kerk, maar voor mij kwam daar op mijn 11de levens jaar een einde aan en dat heeft met Dylan te maken.
Ik ben al heel jong fan geworden van Dylan ik moet zo ronde de 7 jaar zijn geweest.

Een leuk kereltje met een enorme bos met krullen was Mr Tambourine man aan het zingen op tv en ik was gelijk verkocht.

Helaas waren mijn ouder niet zo blij met mijn muziekkeuze en als kind begreep ik daar totaal niets van.

Waarom mocht ik wel naar Elvis Presley luisteren en niet naar Bob Dylan , hoe vaak ik die vraag heb gesteld weet ik niet maar ik kreeg alleen maar te horen van daarom niet.

Uiteindelijk heb ik het dan maar opgegeven om die vraag te stellen.

Toen ik elf jaar oud was had ik een leuk schriftje vol geplakt met plaatjes van Dylan, allemaal krantenknipsels met de tekst er bij en plaatjes uit tijdschriften, ik was er heel erg trots op en verstopt het schriftje ook goed zodat niemand het kan vinden want Dylan was nog steeds taboe in ons huis.

Maar mijn oma vond op een dag toch het schriftje en liet het op mysterieuze verdwijnen waar ze het heeft gelaten ben ik nooit te weten gekomen .

Maar dit was wel het begin van een oorlog tussen mijn oma en mij en ik kreeg die dag eindelijk een antwoord op mijn vraag waarom ik niet naar Dylan mag luisteren, wat is er mis met zijn muziek, Hij is joods zei mijn oma en er volgde nog veel meer boze woorden wat ik maar niet zal vertellen, maar die woorden dreunen nu nog steeds door in mijn hoofd.

Vanaf die tijd ben ik niet meer naar de kerk gegaan en ben het geloof op een andere manier gaan bekijken.

De naam Bob Dylan is in ons huis nooit meer gevallen, de rel tussen mijn oma en mij heeft veel tranen laten vloeien en mijn ouders hebben er niet in kunnen bemiddelen.

Tot op de dag van vandaag kunnen mijn ouders Dylan nog niet waarderen vanwege dat hij joods is.

Ik heb zelf geen problemen met iemands keuze in geloof , ieder moet dat voor zichzelf uit maken wat hij of zij gelooft.

Misschien dat het bij mijn ouders en oma anders ligt omdat ze de oorlog mee gemaakt hebben, maar ik vraag mij af wat heeft Dylan daar nou mee te maken de man was zelf nog een kind toen de oorlog uit brak in Europa en ja hij is joods opgevoed so what , dat waren een paar van mijn vriendinnen op school ook en daar werd niets van gezegd thuis, “strange” .

Als trouwe Dylan fan heb ik bijna al zijn muziek in huis en heb ik alle platen gedraaid op 3 na en dat zijn slow train coming , saved , en shot of love , meer bang om te horen wat ik niet wil horen ik heb niets meer met gospel of geloof en kerk muziek.

Maar jij hebt mij bekeerd en mijn nieuwsgierigheid gewekt om deze cd toch te draaien.

Ik heb deze drie albums met lood in mijn schoenen in de cd speler laten glijden, meer bang om wat ga ik te horen ga krijgen.

Het eerste wat ik gedraaid heb is slow train coming en ik was toch wel verrast met wat ik hoorde, het viel mij 100% mee, ik had verwacht dat de songs meer op kerk liederen zouden lijken maar alles behalve dat, een lekkere beat en tekst met een toch wat religieus tintje knallen uit de box, ik ben verrast het is totaal niet wat ik verwacht had.

Ook de andere twee cd’s gelijk er achter aan gedraaid en nu snap ik niet waarom ik er zolang over heb gedaan om deze cd’s te draaien.

Misschien heeft alle negatieve informatie over Dylans bekering mij er van overtuigd om de cd’s niet te draaien en ik ben zo’n tante van als ik het niet wil dan gebeurd het ook niet , dus bleven deze drie cd’s ongeopend en ongedraaid in de kast liggen.

Dat Dylan zelf van geloof veranderd is in de tijd en later weer terug is gekeerd naar zijn joodse geloof daar heb ik geen problemen mee, het is zijn leven en zijn keuze en hij mag daar mee doen wat hem zelf blieft.

Ik daarentegen zal altijd met een schuin oog blijven kijken naar het geloof , maar zal altijd de keuze van een ander respecteren .

Tom thanks man for opening my eyes , als jij nooit over dit onderwerp was begonnen had ik deze cd’s ook nooit beluisterd en lagen ze nu nog in de kast ergens onder een dikke laag stof .



Amen



Groetjes Yvon


Don’t wanna judge nobody , don’t wanna be judged
Don’t wanna touch nobody , don’t wanna by touched
Don’t wanna hurt nobody , don’t wanna be hurt
Don’t wanna treat nobody like they was dirt

“Do Right to me (Do Unto Others)”

~Slow Train Coming ~

2 opmerkingen:

peerke zei

Heel mooi, Yvon. Bedankt daarvoor.

yvon zei

Thanks Peerke You're welcome