Dylan kort #1322

Tzum: Frank van Dijl over "Murder Most Foul" en "I Contain Multitudes", zie hier. [met dank aan Hans, Herman en Mark]
Freek Evers in De Morgen van 24 april: "De handgeschreven liedjestekst van het iconische nummer 'The Times They Are a-Changin'' is te koop. De song, opgenomen op 23 en 24 oktober 1963 in New York, werd een van de belangrijkste protestliederen uit de jaren 60. Geïnteresseerden zullen minstens 2,2 miljoen dollar moeten neerleggen." Verder schrijft Evers onder andere dat in de kantlijn op het te verkopen velletje papier de woorden "Tommy Blake Sweetie Pie" staan, volgens Rolling Stone een verwijzing naar een song uit 1958. Dat maakt nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid kan snel gestild worden, het nummer staat op YouTube, luister hier. [met dank aan Hans]
Motorrijder Hans Avontuur schrijft onder de titel "Over de backroads van Alabama" over reizen AD van 24 april. Hij schrijft: "Zo gaat het vaak als ik met de motor onderweg ben. In een morsige Engelse pub werd ik eens vijandig ontvangen door werkloze havenarbeiders, maar ging ik als beste vriend de deur uit. Mijn lunch mocht ik ab-so-luut niet afrekenen. Een koffiestop in Nieuw-Zeeland leidde naar een schuurtje met daarin de benzinetank van Bob Dylans Harley-Davidson (aldus de eigenaar)." En iets verderop: "Dan steek ik de Tennessee-rivier over en brengt leeg land me naar Muscle Shoals, bekend dankzij twee muziekstudio's die in de jaren 60 en 70 furore maakten. The Rolling Stones, Cher en Bob Dylan namen er platen op vanwege het speciale geluid dat als funky R&B werd omschreven." [met dank aan Hans]
Even hand opsteken: wie zou na het lezen van bovenstaande graag Hans Avontuur vragen om het telefoonnummer van die "eigenaar" zodat hem gevraagd kan worden of die benzinetank ook te koop is?
Flore Van den Eynde (16 jaar) wordt in De Morgen van 23 april aan de tand gevoeld over haar muzieksmaak:

Naar welke muziek luister je graag?

Van den Eynde: “Mijn grootste helden zijn The Rolling Stones. Vooral hun muziek van de jaren 60, toen Brian Jones er nog bij was. Fantástisch. Daarnaast hou ik van Bob Dylan, Jimi Hendrix, The Doors, Paul McCartney... Eind vorig jaar had ik van papa voor mijn verjaardag tickets gekregen voor Not The Rolling Stones, een coverband van The Stones. Het zijn Britten, dus ik kan het hier wel zeggen: ze zijn niet goed (lacht).”

Je hebt een verrassende muzieksmaak voor een meisje van 16.

Van den Eynde: “Vind je? The Stones heb ik via papa leren kennen. Hij is daar echt zot van, we kunnen er uren over bezig zijn. Mama heeft het meer voor The Beatles. Dat is altijd stof voor conflicten bij ons thuis (lacht).

“Ik ben oprecht blij dat ze me hun muziek hebben meegegeven. In de teksten van Bob Dylan zit zoveel gevoel en passie. En daar dan zijn stem bij... Dat vind ik niet in de popmuziek van vandaag.”

[met dank aan Hans]

No Direction Home, de Dylan-documentaire van Martin Scorsese uit 2005, is op Netflix te zien, sinds kort. Voor iedereen die de film nog niet kent (onwaarschijnlijk) of nogmaals wil zien (waarschijnlijk). zie hier.
Tour 2020: Volgens een bericht op Expecting Rain is Dylans concert van 20 juni in Las Vegas uitgesteld.
Tracks van de week (de Volkskrant): "I Contain Multitudes", zie hier.
Bluestown Music: "I Contain Multitudes", zie hier.

Geen opmerkingen: