twee boeken


Vanmiddag liep ik de lokale boekwinkel binnen, om een krantje te kopen. Bij deze winkel bestel ik met de regelmaat van de klok boeken over Dylan. Je zou kunnen zeggen dat ik kind aan huis ben in deze boekwinkel. En omdat ik kind aan huis ben, weten alle medewerkers van mijn 'Dylan-afwijking'. F. stond vanmiddag achter de toonbank, zoals meestal op maandag, en hij riep mij bij binnenkomst. Er was een boek binnengekomen, ik had het niet besteld, maar mogelijk was ik wel geïnteresseerd. Het bewuste boek was ik - o toeval - vanochtend ergens op het net tegengekomen.
Het gaat om het boek Hard rain; onze frontale botsing met de natuur. Het boek bevat de tekst van Dylan's A hard rain's a-gonna fall waarvan de regels geïllustreerd zijn, door Mark Edwards, van prachtige, maar ook confronterende foto's. Dit boek werd eerder in 2006 uitgegeven, alleen in het Engels en is nu opnieuw in het Engels en voor het eerst in een Nederlandse vertaling uitgegeven. Het boek - de nieuwe Nederlandse vertaling - bevat 168 bladzijdes met, zoals eerder gemeld, de tekst van A hard rain's a-gonna fall en ruim 40 foto's bij regels uit A hard rain's a-gonna fall. Vanaf bladzijde 104 volgen dan nog kantekeningen, De ecologie van pijn door Tim Smit, verandering van bewustzijn door David Bohm, een stuk over het Hard rain project, reacties, enz.
Hard rain is niet zozeer een Dylanboek, maar, aldus de achterflap: Hard Rain verbeeldt de mondiale problemen die regeringen zouden moeten aanpakken: grondstofverspilling door een happy few, massale armoede van veel anderen, bevolkingsgroei, vervuiling, natuurvernietiging, en tenslotte de klimaatverandering.
Het boek leert de lezer niets over Dylan, wel over een groot aantal mondiale problemen waarbij, voor de bewustwording van de lezer, gebruik is gemaakt van Dylan's A hard rain's a-gonna fall. Meer informatie hier.
Terwijl ik in de eerder genoemde boekwinkel was, heb ik nog even gevraagd naar Fietsen met Bob Dylan van Bill Mensema, een boek dat gisteren werd gepresenteerd. Het boek was nog niet 'binnen', maar F. verwachtte het boek deze week binnen te zullen krijgen.

Ook dit boek gaat, als ik de beschrijvingen op het net mag geloven, niet zozeer over Dylan. Het is een roman waarvan het verhaal zich afspeelt in het voorjaar van 2008 en gaat over enkele veertigers die het niet makkelijk hebben met hun leven. De website van uitgeverij Passage: Fietsen met Bob Dylan is een humoristische zedenschets van het huidige leven in Nederland. Niemand wordt gespaard, zelfs Antillianen en Amsterdammers niet. (...) Als kapstok voor deze zedenschets van Nederland hedentendage gebruikte Bill Mensema de mythe dat Bob Dylan ooit een kopje koffie zou hebben gedronken in 't Zielhoes in Noordpolderzijl.
Ik ben van plan Fietsen met Bob Dylan t.z.t. aan te schaffen en zal, na het lezen van deze roman meer schrijven over dit boek.

Geen opmerkingen: