Dylan kort #251


De fragmenten van Christmas in the heart op Oh no not another site of Bob Dylan.
Life's a coconut: 'Christmas in the heart' - hoe vergeet ik mijn lief? en Christmas in the heart - eerste aantekeningen.
Jacques Mees: de Tilburgse Bob Dylan look alike, oordeel zelf.


Bovenstaande foto's heb ik van een forum op Expecting rain geplukt. Is dit Dylan de clown? Is dit Dylan die luistert naar aanwijzingen van de fotograaf? Meneer Dylan kunt u dat mes ook onder uw neus houden, als een snor? Ik weet het niet.
Ik snap wel waarom de foto's nooit gebruikt zijn, de grap werkt niet. De foto's zijn niet grappig, hooguit curieus.
Tijdens deze fotosessie moeten heel wat foto's zijn gemaakt, kijk maar naar de hoezen van o.a. de cd-single Not dark yet en Tell tale signs. Het zou best aardig zijn wanneer deze foto's in een fotoboek opgenomen zouden worden. Dan doel ik niet op een fotoboek zoals het onlangs verschenen The Illustrated biography, met daarin foto's van Dylan van grofweg 1961 t/m het heden, maar een fotoboek met daarin alleen foto's van deze sessie / periode, alle foto's uit deze sessie / periode.
In een moment van onbedachtzaamheid heb ik wel eens overwogen om alle foto's uit de Dylanbibliotheek te catalogiseren. Een soort databank met daarin van iedere gepubliceerde foto voor zover bekend de naam van fotograaf, informatie over de fotosessie en de datum waarop de foto is gemaakt, met als uiteindelijk doel om foto's uit dezelfde sessie naast elkaar te kunnen leggen en vooral - door analogie - een groot aantal ongedateerde foto's te kunnen dateren en / of de naam van de fotograaf te kunnen achterhalen.
Onbegonnen werk, ik weet het. Het gaat om duizenden foto's.
En toch blijft de gedachte aan zo'n databank me aanspreken. Al blijft er veel giswerk over.

Neem de foto op de voorzijde van The Bootleg series volume 1 - 3, volgens de credits bij de boxset is deze foto gemaakt door Don Hunstein. In de vele Dylanboeken staan vele foto's - tientallen - die tijdens deze sessie gemaakt zijn, o.a. in het fotoboek van Daniel Kramer.
Rod MacBeath in deel 6 van zijn fantastische serie artikelen Looking up Dylan's sleeves, gepubliceerd in The Telegraph 55: The front cover photograph [van The Bootleg series vol. 1 - 3] is one of a series taken by Don Hunstein at the Bringing It All Back Home sessions, proving that Daniel Kramer wasn't the only photographer on duty at this time.

Wat alleen maar vragen oproept over de foto's uit deze sessie waarbij geen naam van de fotograaf is gegeven. Neem bijvoorbeeld de foto op de voorzijde van de hoes van de Nederlandse persing van de single Queen Jane approximately, duidelijk een foto uit dezelfde sessie als de foto gebruikt voor de hoes van The Bootleg series volume 1 - 3, maar is deze foto gemaakt door Don Hunstein of door Daniel Kramer? Om nog maar te zwijgen over de dag waarop de foto is gemaakt, de sessies voor Bringing it all back home namen immers drie dagen - 13, 14 en 15 januari 1965 - in beslag.
Deze zoektocht naar de namen van de fotografen en de data waarop de foto's zijn gemaakt voegt natuurlijk niks toe aan het luistergenot dat de muziek brengt, maar het intrigeert mij wel.
De foto's zijn het voedsel voor de ogen terwijl de oren de muziek inzuigen.

Geen opmerkingen: