Dylan kort #1083

Pete Seeger: Het zal niemand ontgaan zijn dat Pete Seeger afgelopen maandag op 94-jarige leeftijd is overleden. Wat mij stoort in de berichtgeving over Seegers dood op radio 1, dinsdagochtend, en in bijvoorbeeld NRC Handelsblad, is dat te veel nadruk ligt op de invloed van Pete Seeger op bijvoorbeeld Bob Dylan en Bruce Springsteen en te weinig op de muziek die de man zelf heeft gemaakt. Het lijkt haast alsof Seeger te lang heeft geleefd om nog iets van de man zelf te kunnen gedenken.
Ik zou die taak best op me willen nemen, ware het niet dat ik me nooit echt verdiept heb in de mans leven en werk. Bovendien is deze blog - een blog over Bob Dylan - niet de juiste plek daarvoor. Radio 1 of NRC Handelsblad hadden dat wel kunnen zijn.
Chobani: In een nieuwe commercial voor yoghurt van Chobani is Bob Dylans 'I want you' te horen. Die commercial gaat aanstaande zondag tijdens de Super Bowl in première, maar is inmiddels ook al via youtube te bekijken (zie hier). Er gaan geruchten dat er tijdens diezelfde Super Bowl ook een commercial in première gaat waarin Bob Dylan zelf te zien is. Het gaat om een reclame voor Chrysler.
Ik zou natuurlijk hoogst verontwaardigd moeten zijn dat Dylans muziek voor reclame wordt gebruikt, maar dat ben ik niet. Waarom zou ik? Ik vind het wel leuk.
Ik ben groot voorstander van meer reclames met Dylans muziek er in. Vooral als ze zo geestig zijn als de reclame voor Chobani yoghurt. Laat maar komen.
Esquire: In de Engelstalige versie van dit blad staat een uitvoerig stuk over Bob Dylan, zie hier. Of dit stuk ook in de Nederlandse versie van Esquire zal verschijnen, weet ik niet. [met dank aan Sander voor de tip!]

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Het overlijden van Pete Seeger is volgens mij pas dinsdag wereldkundig gemaakt. Inderdaad werd toen in de journaals op de radio zijn invloed op met name Dylan en Springsteen aangehaald. Die middag had men echter ook good old Leo Blokhuis uitgenodigd om iets over Seeger te vertellen en Leo heeft noch Dylan noch Springsteen genoemd in zijn necrologie.

Heel toevallig had is twee dagen daarvoor nog geluisterd naar naar het tweede gedeelte van het concert van Dylan in 1963 in de Carnegie Hall in New York.
Prachtig concert en prachtig geluid, alsof hij twee meter van de af staat te spelen.
En nadat hij Don't Think Twice had gespeeld begint onze Bob aan een hilarische anekdote over een film die hij had gezien en refereert hij ook aan een "hootenanny" waar Pete Seeger niet aan mocht meedoen. Seeger werd in die periode van de Amerikaanse buis geweerd, omdat hij op de zwarte lijst stond van communistenjager Joseph McCarthy.

tom zei

Beste Anoniem,

Je hebt helemaal gelijk, het moet natuurlijk dinsdagochtend zijn dat ik dit op de radio hoorde. Ik heb het inmiddels aangepast. Ik haal mijn dagen wat door elkaar.

Tom

Unknown zei

Geestige reclame en toch wel passende muziek.

Anoniem zei

Tja.Als je dan toch muziek in een reclamespotje gooit, laat het dan maar van Dylan zijn! En ik ben meteen weer blij dat ik niet in een land leef waar de beren de winkels in lopen. Missen we wel die mooie berglandschappen...
Frans