wilde gedachten na een autorit

What's the matter with me,

I don't have much to say,
Daylight sneakin' through the window
And I'm still in this all-night cafe.


In de autoradio - onderweg naar huis - The Bootleg series volume 1 geschoven. En terwijl de jonge Dylan zijn nummers zingt onder begeleiding van niet meer dan een gitaar en af en toe een paar noten op de mondharmonica, schuift de weg onder wielen vandaan.
De reis is te kort om de gehele cd te beluisteren, vraag me niet tot waar ik ben gekomen, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik alles meebrul, uit volle borst, vals als een kraai.
In de jaren voor de brandbare cd heb ik nog eens, puur voor eigen luistergenot, met het boek van Clinton Heylin binnen handbereik, alle opnames gemaakt voor The Freewheelin' Bob Dylan in mijn bezit, in chronologische volgorde op cassettebandjes gezet. Voor dit project heb ik veel opnames van The Bootleg series volume 1 geplukt. Deze bandjes heb ik erg veel op de autoradio gespeeld.
Maar nog meer dan deze cassettes draaide ik op de autoradio een cassette die begon met Watching the river flow. Dat nummer past perfect bij het rijden in een auto. Het is het ritme.

De zogenaamde 'stem van een generatie' begint Watching the river flow met de mededeling dat hij bijna niks te zeggen heeft. Het is soms heerlijk om even niks te zeggen te hebben.
de single van Watching the river flow nog maar eens uit de kast gepakt. Deze single moet ik al honderden keren in mijn handen hebben gehad. En ja, het was me al eerder opgevallen dat de foto op de hoes van de Nederlandse persing van deze single bijvoorbeeld ook gebruikt is voor de hoes van de Franse persing van Wigwam. Maar nog nooit eerder - en deze foto moet ik toch al honderden keren gezien hebben - is het tot me doorgedrongen dat deze foto tijdens Dylan's optreden in The Johnny Cash show is gemaakt. Is het wel een 'echte' foto, of een 'still' uit de tv-uitzending?

What's the matter with me

Het gaat uitstekend, ik luister nog even verder. Te beginnen met de verborgen schoonheid op de B-kant van de Watching the river flow-single.

Geen opmerkingen: