De hoezen #2 - door Patrick Roefflaer

Vooreerst een correctie op The Freewheelin’ Bob Dylan.
Rob merkt terecht op: "De geplaatste James Dean foto (de overbekende 'boulevard of broken dreams' poster) gemaakt op Times Square is niet de juiste foto; bijgaand de foto die mogelijk als inspiratie diende voor de hoesfoto van The Freewheelin' (niet gemaakt door Dennis Stock maar Roy Schatt)."



4 - Another Side of Bob Dylan 
Uitgebracht: 8 augustus 1964
Fotograaf: Sandy Speiser
Hoestekst: Bob Dylan
Art-director: John Berg

Voor de hoesfoto van Dylans vierde elpee wordt opnieuw een staffotograaf van Columbia Records ingeschakeld. Dit keer is het niet Don Hunstein, maar zijn collega Sandy Speiser die van dienst is.
Van deze sessie zijn acht foto’s gekend.

Dankzij het speurwerk van Bob Egan kunnen we precies het traject volgen dat de fotograaf en zijn onderwerp hebben afgelegd, die dag in juni 1964.  (Zie hier)
Volgens Google Maps kan je het hele traject in nog geen twee minuten lopen.

De trip vertrekt midden in de muziekwijk van New York: op de kruising van Seventh Avenue en West 52nd Street. De studio van de platenmaatschappij Columbia bevindt zich vlakbij: op de zevende verdieping van het gebouw op nummer 799 van Seventh Avenue.
Dylan heeft er waarschijnlijk met mixen van de opnamen voor de plaat bijgewoond. Hoewel het zomer is, is het blijkbaar niet erg warm: hij draagt een zwarte trui met rolkraag, met daarover een zwarte vest zonder kraag. De linker pijp van zijn jeansbroek is onderaan opgelapt.

Ze steken de straat over en volgen West 52nd Street tot aan het volgende kruispunt.
Onderweg poseert Dylan in een speelhal, met een geweer richtend op een of ander spel. Hiervan zijn minstens drie verschillende foto’s in omloop.
Vervolgens hurkt hij voor de etalage van de speelhal. Achter het glas hangen carnavalsmaskers van Jackie Kennedy en Charles De Gaulle (twee foto’s).
Een paar meter verder, staat een politieagent te praten met een vrouw. Dylan kijkt over zijn schouder terwijl hij de twee passeert.
Dan poseert hij voor een kraampje met tijdschriften (twee foto’s in kleur).

Op de hoek van West 52nd Street met Broadway aangekomen, hurkt Dylan op de stoep, kijkt peinzende blik, naar de grond, leunt tegen een wegwijzer/straatnaambord en steunt tenslotte met de linkervoet op voet van dezelfde wegwijzer.
Die laatste foto wordt geselecteerd voor de hoes. In zwart-wit afgedrukt, centraal geplaatst tegen een witte achtergrond, met aan de linkerzijde de elpeetitel en het logo van CBS, aan de rechterzijde de songtitels.

Een lange tekst van Bob Dylan neemt de gehele achterzijde van de hoes in beslag: ‘Some Other Kind of Songs’.


De foto met de maskers, “Large Selection of Masks”, wordt in 2003 overwogen voor Volume 6 van de Bootleg Series: Live 1964 – Concert at Philharmonic Hall. Uiteindelijk krijgt een portret uit een andere sessie met Speiser de voorkeur.

Voor wie wil weten hoe de fotograaf er zelf uit ziet: op de foto gemaakt tijdens het beluisteren van de opname van ‘Like A Rolling Stone’, op 16 juni 1965, zit Sandy Speiser rechts vooraan, in een wit hemd.











Geen opmerkingen: