the Comic book and me #62

Well, the comic book and me, just us, we caught the bus
The poor little chauffeur, though, she was back in bed
On the very next day, with a nose full of pus
Yea! Heavy and a bottle of bread
Bob Dylan - "Yea! Heavy And A Bottle Of Bread"

In de zomer van 2003 nam ik ergens - waarschijnlijk uit een winkel of op een beurs - het krantje Xtra mee. Xtra is een strip-krantje. In deze aflevering van Xtra staat een artikel over Dick Matena omdat de prijs de Bronzen Adhemar aan hem is toegekend. Bij het artikel staat een afbeelding van een man in het zwembad, hij heeft zijn kleren nog aan. Zijn gezicht zien we niet. Het water druipt van zijn achterhoofd. Aan de kant staat een figuur met een zonnebril op en een gitaar op zijn rug. (zie afbeelding rechts) De figuur aan de kant van het zwembad lijkt verdacht veel op Bob Dylan. Dat wekte mijn interesse. Uit het artikel in Xtra bleek dat de beschreven afbeelding afkomstig is uit het boek Mythen van Dick Matena.
Sinds het zien van de afbeelding in Xtra in de zomer van 2003 ben ik op zoek naar Mythen van Dick Matena. Nooit heel fanatiek, maar toch op zoek. Op boekenmarkten met strips heb ik gezocht, in stripwinkels. Ik heb regelmatig aan striphandelaren gevraagd of zij mij Mythen konden verkopen, maar vaak was het antwoord een verbaasde blik. De handelaar kende uiteraard Dick Matena wel, maar een boek dat Mythen heet? Nooit van gehoord.
Afgelopen weekend, bijna zestien jaar na het zien van de afbeelding in Xtra, vond ik een exemplaar van Mythen. Ik heb het boek nog niet gelezen, alleen maar wat zitten bladeren. Het eerste dat bij het bladeren opvalt is dat Mythen niet een verhaal, maar meerdere korte verhalen bevat. Het tweede dat opvalt is dat de persoon in het zwembad op de afbeelding in Xtra Adolf Hitler is. Het verhaal waar Bob Dylan in te vinden is, handelt over Hitler. Hitler en Bob Dylan. Nogmaals, ik heb het nog niet gelezen, maar het oogt allemaal wat vreemd. Zo staat op de eerste tekening van het verhaal Hitler te zwaaien met een blaadje met de tekst "All Along The Watchtower".
Eerder in het verhaal is het niet Hitler, maar een jonge Bob Dylan die in het zwembad ligt. Het is allemaal nog een beetje wazig, moet ik bekennen. De hoogste tijd dus om daadwerkelijk te gaan lezen.



Geen opmerkingen: