de Dylanbode



Het is inmiddels bijna traditie: op de eerste dag van het nieuwe jaar sluip ik naar beneden terwijl iedereen nog slaapt, zet ik Shot Of Love op en maak ik het enige fanzine dat slechts één keer per jaar verschijnt en uitsluitend uit een cover bestaat: de Dylanbode.
Bijna ieder jaar krijg ik na het publiceren van de Dylanbode dezelfde vraag: waar kan ik dit tijdschrift kopen? En altijd is mijn antwoord hetzelfde: het is niet te koop, het is een geintje.
Een tijdschrift gevuld met onzin en soms de hint van een wens. Zo zou ik dolgraag die tape met opnamen van Bob Dylan en John Lennon uit 1964 die op de huidige editie van de Dylanbode staat willen horen. Er is echter één probleem: die tape bestaat niet.
Tijdens het maken van de Dylanbode neem ik altijd de editie van een jaar eerder als uitgangspunt. Staren naar zo'n oude editie geeft ideeën voor wat wel en wat niet op de nieuwe editie te zetten. Starend naar de editie van vorig jaar, viel me op dat ik daar onder "nieuwe tapes" had gezet: "John Wesley Harding outtakes". Het toeval wil dat die outtakes daadwerkelijk verschenen zijn sinds het publiceren van die aflevering van de Dylanbode op 1 januari 2019. Travelin' Thru bevat die outtakes. Een maf toeval.
Ik hoop dat ik in 2020 nog enkele malen op een maf toeval zal stuiten, ik houd er wel van.
Ik wens alle lezers van Bob Dylan in (het) Nederland(s) een schitterend en Dylanrijk 2020.

Tom Willems

6 opmerkingen:

Unknown zei

Interessante cover. Bob Dylan in Alphen aan de Rijn... hoe bijzonder zou dat zijn...

Ik ben een aantal keren in het Zielhoes in de Noordoostpolder (Groningen) geweest. Het verhaal gaat dat Bob daar ook geweest is en er een kopje koffie gedronken heeft. Of het waar is? Ik weet het niet... Het bewuste kopje staat wel in een vitrinekast...

Groeten, Jurgen

Jurgen Konniger zei

Dit moet trouwens Noordpolderzijl zijn.

Gerard Boeijen zei

Veel Dylan genoegen aan alle fans,ook aan Tom dus.

Frans zei

Misschien moet je die Dylan bode voortaan maar op 1 april uitbrengen.😉 En wat dat Groningen-verhaal betreft: het schijnt dat de polder hem deed denken aan de vlakten van Minnesota uit zijn jeugd. Het heeft zelfs nog een Nederlandse schrijver (en er is hier vast wel iemand die weet wie, ik ben het even kwijt) geïnspireerd tot een boek: Fietsen met Bob Dylan.

Unknown zei

Hoi Tom, meesterlijke cover. Alleen Alphen aan de Rijn bestaat niet ;-) de plaats die jij voor ogen hebt is waarschijnlijk Alphen aan deN Rijn?
Ik hoop dit jaar weer veel te lezen mogen hebben op de beste blog van Nederland!
Hartelijke groet,

Henk de Boer

tom w zei

Die Nederlandse schrijver is Bill Mensema.
Dank voor de correctie en het compliment, Henk.
groet,
Tom