The Comic book and me #60

Well, the comic book and me, just us, we caught the bus
The poor little chauffeur, though, she was back in bed
On the very next day, with a nose full of pus
Yea! Heavy and a bottle of bread
Bob Dylan - "Yea! Heavy And A Bottle Of Bread"

Gisteren kocht ik het boek (in vaktermen trade paperback) Red Rocket 7 van Michael Allred. Het boek zat nog in het plastic, geen idee dus van de inhoud op het moment van kopen. Helemaal bovenaan op de cover staat "Hi Sci Fi", afgaande op die woorden dacht ik een boek met een toch wat vreemde combinatie van rock 'n roll en science fiction in handen te hebben. Bovendien kende ik het werk van Michael Allred van Art Ops, een comic waarin een van de personen wel verdomd veel op Bob Dylan lijkt (zie hier).
Eenmaal thuis, Red Rocket 7 lezend, bleek mijn aanname te kloppen: een absurde mix van science fiction en muziek. In de pagina's van Red Rocket 7 kwam ik The Beatles, Elvis, Roling Stones, Led Zeppelin, Dandy Warhols, David Bowie, Marc Ronson, U2 en vele, vele andere muzikanten en bands tegen. Bob Dylan kan natuurlijk niet in dat rijtje ontbreken. Op vijf verschillende bladzijden kwam ik 'm tegen. Zo staat Dylan op de door Allred getekende versie van de hoes van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles (zie hier).
Voor de tekening van Bob Dylan op een andere bladzijde heeft Allred gebruik gemaakt de bekende foto van David Gahr van Bob Dylan die in het zwembad duikt (zie hier). Die foto is gemaakt tijdens het Newport Folk Festival in 1963. Allred verplaatst deze gebeurtenis naar 16 augustus 1965. Op de tekening in Red Rocket 7 dobberen de vier Beatles in het bad waar Dylan in duikt.
Dit is verre van de enige tekening waarvoor Allred een foto als uitgangspunt heeft gebruikt. Wie een beetje bekend is met foto's van muzikanten als Jimi Hendrix, The Beatles en noem ze allemaal maar op, komt keer op keer afbeeldingen tegen die bekend voorkomen.
Zo is er een foto van Bob Dylan, mondharmonica om zijn nek, microfoon voor zijn neus, die Michael Allred heeft gebruikt voor een tekening achterin het boek, niet deel van het verhaal. Op die tekening is het portret van de jonge Bob Dylan veranderd in een soort Mount Rushmore waarvan Red Rocket 7 abseilt.
Dan is er in dit verhaal nog de foto van Red Rocket 5, Red Rocket 7 en een jonge Bob Dylan, met pet, met tape vastgemaakt op de deur van een koelkast (zie hier) en een afbeelding waarop Red Rocket 7 samen met zijn vriendin luistert naar The Times They Are A-Changin' tijdens het lezen van On The Road van Jack Kerouac.




Geen opmerkingen: