The Cutting Edge 1965 - 1966: Deluxe Edition #15: 27 januari 1966 en datum onbekend

27 januari 1966 Studio A, Columbia Recording Studio New York City en datum onbekend

1. Lunatic Princess – Take 1 Incomplete The Cutting Edge
2. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Takes 1-2 False start, incomplete
3. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Insert
4. I’ll Keep It With Mine – Rehearsal The Bootleg Series, Vol.1-3

De opnamesessie van 27 januari 1966 is een mysterie in een raadsel. Volgens de tracklist van The Cutting Edge: Collector’s Edition nam Bob Dylan tijdens deze sessie eerst “Lunatic Princess” – een schets voor een nummer – op, waarna – na een valse start (take 1) -  een bijna complete take van “Leopard-Skin Pill-Box Hat” (take 2) werd opgenomen. Om deze tweede take van “Leopard-Skin Pill-Box Hat” compleet te maken werd er nog een insert opgenomen.
Tel even mee:
“Lunatic Princess” duurt 1 minuut en twintig seconden.
De valse start en take 2 van “Leopard-Skin Pill-Box Hat”, inclusief wat geklets tussendoor, duren zo’n 3 minuten.
De insert voor “Leopard-Skin Pill-Box Hat”  duurt ongeveer een minuut.
Dat is alles bij elkaar, inclusief valse start, geklets en instrumenten stemmen iets meer dan vijf minuten. Is het echt zo dat een studio geboekt werd, muzikanten opgetrommeld werden en de opnameapparaten in werking werden gezet voor een paar minuten muziek?
Het lijkt er wel op.

Zou het misschien zo zijn dat er wel degelijk plannen waren om tijdens deze sessie meer nummers op te nemen, maar dat gedurende de sessie bleek dat het ‘m niet ging worden? Zou Bob Johnston na die insert voor “Leopard-Skin Pill-Box Hat” met zijn voorstel zijn gekomen om de sessies in Nashville voort te zetten? De sessie van 27 januari is tenslotte de laatste opnamesessie voor Blonde On Blonde in New York. En zou na dat voorstel de sessie maar gelijk afgebroken zijn?
Het zou zo maar kunnen.

Hoe zit het dan met “I’ll Keep It With Mine”?

Volgens de tracklist van The Cutting Edge: Collector’s Edition is de opnamedatum van dit nummer onbekend.
In 1991 werd deze opname deels al eens uitgebracht op The Bootleg Series volumes 1 – 3 [rare & unreleased] 1961 – 1991. Volgens de informatie bij deze uitgave is deze opname ook van 27 januari 1966. Waarom was de opnamedatum van “I’ll Keep It With Mine” tijdens het samenstellen van The Bootleg Series volumes 1 – 3 [rare & unreleased] 1961 – 1991 wel bekend en bij het samenstellen van The Cutting Edge niet meer?
Mogelijk was de op The Bootleg Series volumes 1 – 3 [rare & unreleased] 1961 – 1991 gegeven opnamedatum niet meer dan een gok?

Volgens Michael Krogsgaard in zijn Bob Dylan: The Recording Sessions werd “I’ll Keep It With Mine” inderdaad op 27 januari 1966 opgenomen, maar wat was zijn bron? Was dat de recording sheet van 27 januari 1966 of was dat de informatie zoals gegeven op The Bootleg Series volumes 1 – 3 [rare & unreleased] 1961 – 1991?
Ook Clinton Heylin geeft in zijn Dylan: Behind Closed Doors 27 januari 1966 als de opnamedatum voor “I’ll Keep It With Mine”, maar dan is er wederom de vraag: wat was zijn bron?
Dat “I’ll Keep It With Mine” tijdens de sessies in New York werd opgenomen (en niet in Nashville) staat voor mij wel vast, hoewel ik daar geen andere bron voor heb dan mijn oren.
Goed, laat ik er gemakshalve maar van uitgaan dat “I’ll Keep It With Mine” ook op 27 januari 1966 werd opgenomen. Dat verandert niks wezenlijks aan bovenstaande: de sessie van 27 januari was een extreem korte sessie, mogelijk ingekort door de suggestie van Bob Johnston om de opnamen naar Nashville te verhuizen.

Laat ik nog wat onduidelijkheden aan het mysterie in het raadsel toevoegen. Even terug naar Michael Krogsgaard. Volgens zijn Bob Dylan: The Recording Sessions zag de sessie van 27 januari 1966 er als volgt uit:

1. I’ll Keep It With Mine take 1
2. Leopard-Skin Pill-Box Hat take 1 complete
3. Leopard-Skin Pill-Box-Hat take 1insert
4. Leopard-Skin Pill-Box Hat complete
5. Leopard-Skin Pill-Box Hat complete
6. One Of Us Must Know (Sooner Or Later) insert 1 take 1
7. One Of Us Must Know (Sooner Or Later) insert 1 take 2
8. One Of Us Must Know (Sooner Or Later) insert 1 take 3

Dat wijkt op z’n zachtst gezegd nogal af van de informatie zoals die gegeven wordt door de tracklist van The Cutting Edge: Collector’s Edition. Waar is “Lunatic Princess” en waar komt “One Of Us Must Know” ineens vandaan?
Om het nog verwarrender te maken: Clinton Heylin noemt in zijn Bob Dylan: Behind Closed Doors nog de instrumental “Number One”, maar niet “One Of Us Must Know”…

Ik weet niet hoe jou vergaat, maar mij tolt het voor de ogen.
Hoe zit het nou?
Gelukkig geeft Michael Krogsgaard in zijn Bob Dylan: The Recording Sessions niet alleen zijn interpretatie van wat hij op de recording sheets heeft gelezen, maar ook de informatie zoals die daadwerkelijk op de recording sheet staat.

De recording sheet van 27 januari 1966:

1. Unknown
2. Brand New Leopard Skin Pillbox Hat
3. Brand New Leopard Skin Pillbox Hat
4. Brand New Leopard Skin Pillbox Hat
5. Brand New Leopard Skin Pillbox Hat
6. Unknown Song
7. Unknown Song
8. Unknown Song

Oké, laten we er even vanuit gaan dat “Unknown” “Lunatic Princess” en “Unknown Song” “I’ll Keep It With Mine” is. Dan komen we al aardig in de buurt van de tracklist van The Cutting Edge: Collector’s Edition. Het enige wat nog niet klopt is het aantal takes van ”Leopard-Skin Pill-Box Hat” en “I’ll Keep It With Mine”.
De enige plek waar we mogelijk een verklaring kunnen vinden voor het verschil in aantal pogingen om “Leopard-Skin Pill-Box Hat” en “I’ll Keep It With Mine” op te nemen is de twaalfde cd van The Cutting Edge: Collector’s Edition, tracks 8, 9 en 10.

8. Leopard-Skin Pill-Box Hat – takes 1 – 2:
Bob Dylan zingt een regel en stopt.
Bob Johnston zegt “Leopard Skin Hat take 1”, er volgt enkele seconden muziek.
Bob Johnston zegt: “take 2”, de bijna complete take volgt.

9. Leopard-Skin Pill-Box Hat – insert
Opname van een insert. Dylan zegt dat deze insert het laatste couplet van take 2 moet vervangen.

10. I’ll Keep It With Mine
De opname start halverwege een take van “I’ll Keep It With Mine”. Het spelen stopt, Dylan overlegt met de muzikanten.
De opname begint opnieuw, met een valse start van enkele woorden.
De opname begint opnieuw, de van The Bootleg Series volumes 1 – 3 [rare & unreleased] 1961 – 1991 bekende versie.

Leg het aantal pogingen om “Leopard-Skin Pill-Box Hat” en “I’ll Keep It With Mine” naast de recording sheet van 27 januari 1966 en het past precies!
De recording sheet van 27 januari 1966 met de tracknummers en tijden van cd 12 van The Cutting Edge: Collector’s Edition:

1. Lunatic Princess (track 7)
2. Leopard-Skin Pill-Box Hat rehearsal (track 8, 0:00 – 0:07)
3. Leopard-Skin Pill-Box Hat take 1 (track 8, 0:08 – 0:15)
4. Leopard-Skin Pill-Box Hat take 2 (track 8, 0:16 – 3:00)
5. Leopard-Skin Pill-Box Hat insert (track 9)
6. I’ll Keep It With Mine rehearsal (track 10, 0:00 – 1:42)
7. I’ll Keep It With Mine false start (track 10, 1:43 – 1:49)
8. I’ll Keep It With Mine (track 10, 1:50 – 5:39)

Na alle beschikbare informatie bij elkaar gelegd te hebben denk ik dat de opnamesessie van 27 januari 1966 er dus zo uitgezien moet hebben en werd “I’ll Keep It With Mine” dus inderdaad tijdens deze sessie opgenomen.
Tijd om te gaan luisteren, voor zover er iets te beluisteren valt. In deze stukken draait het immers om de Deluxe Edition van The Cutting Edge en slechts één van de op 27 januari 1966 gemaakte opnamen is te vinden op The Cutting Edge: Deluxe Edition.

1. Lunatic Princess – Take 1 Incomplete
Een heerlijk swingend kort fragment, een schets voor een song, meer is het niet. Waarom is ’t bij deze ene poging gebleven? Waarom ging “Lunatic Princess” niet mee naar Nashville?
“No, I’m scared, man. I’m scared,” zegt Dylan.
“Lunatic Princess” is ook te horen op The Best Of The Cutting Edge.

2. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Takes 1-2 False start, incomplete
3. Leopard-Skin Pill-Box Hat – Insert
Deze pogingen om “Leopard-Skin Pill-Box Hat” op te nemen zijn alleen te horen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge.
Take 2 bevat de opmerkelijke regel “Yes, you look pretty good ridin’ a camel, honey”.

4. I’ll Keep It With Mine – Rehearsal
Een deel van deze opname (het laatste deel) werd in 1991 uitgebracht op The Bootleg Series volumes 1 – 3 [rare & unreleased] 1961 – 1991. “I’ll Keep It With Mine” op The Bootleg Series volumes 1 – 3 liet mij altijd enigszins koud. Die opname deed me vooral verlangen naar de take van dit nummer uit januari 1965. Op The Cutting Edge: Collector’s Edition krijgen we niet alleen meer van “I’ll Keep It With Mine” van de Blonde On Blonde-sessies te horen, maar ook is de opname nu te horen in de juiste context, tussen de andere opnamen voor Blonde On Blonde. Hierdoor komt deze opname veel beter tot z’n recht. Nu pas hoor ik hoe mooi dit is.

Na de opnamesessie van 27 januari 1966 liet Bob Dylan op aanraden van producer Bob Johnston de opnamestudio in New York voor wat het is en werden de opnamen voor Blonde On Blonde vanaf 14 februari 1966 in Nashville voortgezet. De geplande opnamesessies voor 31 januari en 4 februari 1966 in New York werden afgezegd.

1 opmerking:

Gerbrand zei

Lunatic Princess
Volgens Clinton Heylin "Revolution in the Air" is dit opgenomen op 16 juni 1965 aan het einde van de "Like A Rolling Stone" sessie. Hij noemt de song overigens "Why Do You Have To Be So Frantic?" naar de eerste regel, en mogelijk om verwarring te voorkomen met "Lunatic Princess No.3" (oftewel "From A Buick 6") opgenomen op 30 juli.

Interessanter is zijn opmerking: "The song, like the session peters out, but the riff will hang around....- for here, in the raw, I kid you not, is the 'Slow Train' riff, writ rough."