Buitenbeentje

Al liggend laat ik de ene na de andere take van "One Of Us Must Know (Sooner Or Later)" aan me voorbij trekken. Er zijn slechtere manieren om een dag door te komen, dacht ik zo.
"One Of Us Must Know" is natuurlijk een nummer van Blonde On Blonde, het is het buitenbeentje op dit album. Waarom dat zo is kom ik nog wel op terug in een van de stukken over The Cutting Edge 1965 - 1966: Deluxe Edition, de nog lopende serie stukken op deze blog.
Het is uitermate fascinerend om "One Of Us Must Know" te horen veranderen van het door piano gedreven open nummer in driekwartsmaat in het in orgeltonen zwellende meesterwerk zoals het op Blonde On Blonde terecht kwam. En hoewel vele takes van "One Of Us Must Know" verre van compleet zijn, is het een genot om te luisteren. Het geeft een kijkje in het proces van een eerste idee naar resultaat. De twijfels, de probeersels, de geniale invallen. Heerlijk. En het overleg onderling.
Hoe lang duurt deze take? Dat moet korter.
Doe dat basloopje maar niet. Dat soort zaken.
Nu ik er over nadenk is "One Of Us Must Know" niet het enige buitenbeentje op Blonde On Blonde, het is misschien juist wel de aanwezigheid van al die buitenbeentjes waarom Blonde On Blonde me maar blijf fascineren.

And then you told me later, as I apologized
That you were just kiddin’ me, you weren’t really from the farm
An’ I told you, as you clawed out my eyes
That I never really meant to do you any harm


Geen opmerkingen: