Zoals ik eerder hier schreef, was Dylans grootste hit in Nederland Wigwam, een nummer waarop 'de man van woorden' alleen een beetje neuriet. Een jaar voor de release van Wigwam (van het album Selfportrait) verscheen het album Nashville skyline (1969) met daarop Dylans eerste instumental, het nummer Nasville skyline rag.
Gekgenoeg - want is een dichter niet ook 'een man van woorden'? - inspireerde deze instumental Wim Huyskens tot het schrijven van het gedicht Lied zonder woorden:
Natuurlijk kan zoiets alleen maar
ongeschreven zijn; zelfs de titel
is te veel, maar eenmaal neergepoot,
kom ik er nooit vanaf, want
tel maar mee, dit zijn al
éénendertig woorden.
Nog afgezien van het feitje
dat dit niet klopt, hoe
radeer ik die?
Elke veeg is een woord,
altijd is de uitkomst
méér dan de som van het getal.
Onmogelijk karwei. Vergeet het maar
als nooit een woord aan vuil gemaakt.
Zoals het hoort: CBS/S63601,
Nashville skyline rag.
Dit gedicht is te vinden in de bundel Verbeelding te lijf (de Bezige Bij, 1971)
Niet alleen Wim Huyskens, maar ook Jaap Harten liet zich inspireren door Nashville skyline. Hartens gedicht Ja Catullus, nog altijd hetzelfde liedje (Uit Een lokomotief achter prikkeldraad, 1970) begint met:
Wat is dit simpel
Oskar op de matras
Nashville skyline op de transistor
ochtend als een roos die opent
Tot slot is er nog dichter Jan Kal die maar liefst drie nummers van Nashville skyline omdichtte tot sonnet (alle drie opgenomen in 1000 sonnetten 1966 - 1996, Nijgh & Van Ditmar, 1997): To be alone with you wordt Met jou alleen te zijn, Lay, lady, lay wordt Lig, liefje, lig en Tonight I'll be staying here with you wordt Vanavond blijf ik hier bij jou waarvan het eerste kwatrijn luidt:
Gooi eerst mijn treinkaartje het raam uit nou,
en als je dat gedaan hebt, dan mijn koffer.
Mijn zorgen gaan de deur uit, jonge joffer,
want ook vanavond blijf ik hier bij jou.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten