Luister ik doe je na - toegift #8

Na de laatste aflevering van "Luister ik doe je na" stuurde Jim mij een e-mail met de mededeling dat ik maar eens naar de Dylan-covers van Jimmy LaFave moet luisteren. Ik herinner mij ergens halverwege de jaren negentig een Dylan-cover van Jimmy LaFave gehoord te hebben, maar ik kan me niet herinneren welke. Het enige wat ik weet is dat ik die cover zeker de moeite waard vond.
Na wat speurwerk, komt het terug, het gaat om "Sweetheart Like You" op het album Buffalo Return To The Plains. Gelijk weet ik weer het voornemen van toen, het voornemen waar nooit iets van terecht is gekomen: dat album moet ik nog eens kopen.
Jim stuurde met zijn mail 2 Dylan-covers van LaFave, niet "Sweetheart Like You", maar "Shelter From The Storm" en "Down In The Flood".
Jimmy LaFave
[2 covers, totaal: 944]
"Shelter From The Storm" maakt bij eerste beluistering gelijk indruk. Gelijk op de eindlijst. LaFave's "Down In The Flood" is niet onaardig, maar raakt mij een stuk minder moet ik zeggen.

Various - Fantastic Folk
[1 cover, totaal: 945]
Het verzamelalbum Fantastic Folk (1968) bevat één Dylan-cover. Volgens de informatie op de hoes gaat het om "Girl From The North Country" door Hamilton Camp, maar wie de plaat draait, hoort niet "Girl From The North Country", maar "Tomorrow Is A Long Time".
Het is een cover om zo snel mogelijk te vergeten.

The Walkers - Family Reunion
[1 cover, totaal: 946]
De versie van "I'll Be Your Baby Tonight" op Family Reunion is wat langzamer dan het origineel van Dylan. Het is een wat saaie cover, helaas.

Trini Lopez - The Best of...
[1 cover, totaal: 947]
"Blowin' In The Wind" in een swingende, folky-maar-toch-ook-weer-niet-versie. Ik kan er niks mee. Het klinkt in mijn oren als de reductie van een sterke song tot een niemendalletje.

Various - Knockin' On Heaven's Door
[1 cover, totaal 948]
Is Dylans "Knockin' On Heaven's Door" een geschikte song om jongeren de kerk in te krijgen? De samenstellers van deze cd denken van wel en plaatsten "Knockin' On Heaven's Door" in de uitvoering van LCGC op deze cd.
Het is niet alleen een slecht idee, het is ook nog eens een bar-slechte versie van "Knockin' On Heaven's Door".

Steve Howe - Portraits Of Bob Dylan
[12 covers, totaal: 960]
Steve Howe verdient voor dit album het voordeel van de twijfel dankzij een aantal originele keuzes. Op dit album staan bijvoorbeeld covers van "I Don't Believe", "Sad Eyed Lady Of The Lowlands" en - zeer origineel - "Well, Well, Well".
Dat voordeel van de twijfel weet Howe in een klap aan gort te schoppen door de werkelijk tenenkrommende muziek op dit album. Ik heb geen song van begin tot eind gehoord, dit is niet voor mij.

Mary Lee's Corvette - Blood On The Tracks; Arlene Grocey, NYC
[10 covers, totaal: 970]
Als ik af moet gaan op hoe vaak ik gehoord heb dat ik Mary Lee's Corvette versie van Blood On The Tracks toch echt eens moet beluisteren, dan is dit album een heilig huisje. Het idee om een Dylan-album - en dan ook nog eens niet zo maar een album, maar Blood On The Tracks - van begin tot eind voor publiek te spelen, is een gewaagde zet.
Het is jammer dat ze die gewaagde zet hebben aangedurfd. Dit komt niet eens in de buurt van een goed album. Hoe is het mogelijk dat mensen zulke sterke composities zo teniet kunnen doen. "Shelter From The Storm" steekt nog een beetje boven het maaiveld uit, "Idiot Wind" en vooral "Lily, Rosemary And The Jack Of Hearts" maken het laatste restje goodwill dat ik voor dit project voelde kapot.
Ik wil dit nooit meer horen.

Frazey Ford - Obadiah
[1 cover, totaal 971]
Tussen alle cover-ellende duikt er dan soms ineens weer een pareltje op, zoals "One More Cup Of Coffee (Valley Below)" door Frazey Ford op het album Obadiah. Ik heb in de afgelopen twee weken deze cover tientallen malen gedraaid en het verveeld nog steeds niet. Echt schitterend. Voor de tweede keer in deze serie is het niet alleen eindlijst, maar ook een gouden ster.

eindlijst:
The Band - "When I Paint My Masterpiece"
Wilco & Fleet Foxes - "I Shall Be Released"
Guy Davis - "Sweetheart Like You"
Suzzy & Maggie Roche - "Clothes Line Saga"
Martin Simpson - "Highway 61 / Highway 61 Revisited"
Develish Doubledylans - "Shot Of Love"
Michael Moore Trio - "Sign On The Window"
Merl Saunders and Jerry Garcia - "It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry" [3 versies: 2x Keystone 1973 en Garcia Plays Dylan]
Merl Saunders, Jerry Garcia, John Kahn, Bill Vitt - "Positively 4th Street"
Jim James & Calexico - "Going To Acapulco" [gouden ster]
The Band - "I shall Be Released"
The Band - "Long Distance Operator"
Oh Susanna - Billy 4"
Odetta - "Long Ago, Far Away"
Odetta - "Long Time Gone"
Grateful Dead - "It Takes A Lot To Laugh, It Takes A Train To Cry"
Jerry Garcia Band - "Simple Twist Of Fate" (1 maart 1980)
Fairport Convention - "Dear Landlord"
Jeff Buckley - "Just Like A Woman" (Live at Sin-é-versie)
Tom O'Brien - "Tomstone Blues"
Jimmy LaFave - "Shelter From The Storm"
Frazey Ford - "One More Cup Of Coffee" [gouden ster]

twijfellijst:
The Low Anthem - "Dignity"
Ramblin' Jack Elliott - "Don't Think Twice, It's All Right" [The Ballad of Ramblin' Jack]
Articolo 31 - "Come Una Pietra Scalciata (Like A Rolling Stone)"
Patti Smith - "The Wicked Messenger"
Odetta - "Paths Of Victory"
Robert Deeble with Mandy Troxel - "Boots Of Spanish Leather"
Billy Goodman - "Billy 1"
Tim O'Brien - "Subterranean Homesick Blues"
Peter, Paul and Mary - "Blowin' In The Wind"
Jeff Tweedy - "Simple Twist Of Fate"
Willie Nelson & Calexico - "Señor (Tales Of Yankee Power)"
Antony & The Johnsons - "Knockin' On Heaven's Door"
Richie Havens - "Just Like A Woman" [versie van Mixed Bag]
Neville Brothers - "With God On Our Side"
The Band - "Tears Of Rage" (2 versies)
Salomon Burke - "Stepchild"
Pete Seeger - "Masters Of War"
Odetta - "Masters Of War"
Grateful Dead - "Queen Jane Approximately"
Eddie Vedder - "Masters Of War"
Jerry Garcia Band - "When I Paint My Masterpiece"
Jerry Garcia Band - "Simple Twist Of Fate" (28 februari 1980)
Julia Haltigan - "Boots Of Spanish Leather"
Fairport Convention - "Si Tu Dois Partir"
Fairport Convention - "Down In The Flood"
Wyclef Jean - "Knockin' On Heaven's Door"
Show Of Hands - "Is Your Love in Vain?"
The Black Crowes - "Rainy Day Women #12 & 35"
Sarah Jarosz - "Ring Them Bells"
Madeleine Peyroux - "You're Gonna Make Me Lonesome When You Go"

Geen opmerkingen: