Even

Als verzamelaar kan ik het nooit laten om een toevallig gevonden platenzaak binnen te lopen om 'even' te kijken of er nog iets van Dylan ligt dat ik nog niet heb. Meestal blijven 'mevrouw Tom' en de kinderen buiten wachten of halen ze ergens een ijsje omdat ze uit ervaring weten dat 'even' altijd langer duurt dan van te voren werd ingeschat.
Vanmiddag was ik echt maar 'even' binnen. En dat het echt maar 'even' was, bleek niet de enige verrassing. Ik vond het een en ander. Meer dan anders. Opmerkelijker dan anders.
Naast een Engelse persing (elpee) van Before The Flood liep ik de winkel uit met vier cd's. Een cd voor de Spaanse markt en drie in Rusland vervaardigde cd's.
Hoe vaak kom je in Rusland gemaakte cd's van Bob Dylan in Nederlandse platenzaken tegen? Ik in ieder geval nooit. Tot vanmiddag dan.
Het zijn wat maf ogende cd's. Niet zo maf als de Dylan-cd's die mijn schoonvader een paar jaar geleden uit Indonesië voor mij meenam, maar toch maf.
Van die cd's uit Indonesië weet ik zeker dat het pirates zijn. Pirates zijn zonder toestemming van de platenmaatschappij uitgebrachte kopieën van officiële releases. Maar zijn die Russische cd's ook pirates? Ik denk het wel, maar zeker weten doe ik het niet.
Ze ogen eigenlijk best wel goed. Oké, anders dan we gewend zijn, maar toch wel goed gemaakt. Neem nou bijvoorbeeld de cd Infidels. Op die cd staat een grote, zwarte balk die niet te vinden is op cd-persingen van dit album uit andere landen.
En dan de achterzijde van de hoes.Volgens de achterzijde is de cd gemaakt door een bedrijfje dat AGAT heet. Er staat zelfs een emailadres bij, gewoon op de achterzijde van de hoes gedrukt, naast de door Bob Dylan gemaakte tekening van een man die een vrouw op haar wang kust.
En als deze cd's dan inderdaad pirates zijn, hoe zit het dan met de officiële uitgave van Dylans muziek in Rusland? Zijn Bob Dylans albums door CBS / Columbia in Rusland uitgebracht? Of wordt er in Rusland niet naar Dylan geluisterd? Jawel toch.
Maar waar luisteren die Russen dan naar?
Vragen, vragen, vragen.
Terwijl ik dit schrijf zit een van de andere Russische cd's in de speler. Klinkt prima. Niks mis mee. Zou het dan toch om officiële releases gaan? Ik kan het me haast niet voorstellen, moet ik bekennen.
Een leuke vondst is het wel, die Russische cd's. Een vondst waar nog vele vragen aan kleven.


Geen opmerkingen: