Dylan kort #1063

Allereerst wens ik alle lezers van deze blog het allerbeste voor 2015. Dat het maar een mooi jaar mag worden met veel (nieuwe) muziek van Bob Dylan.

Frans de Waal in de Volkskrant van 27 december over The Basement Tapes: Popmuziek: "Ook met opera of rockmuziek op, kan ik gewoon schrijven, dat leidt me niet af. Ik ga door fasen: drie dagen lang draai ik alleen maar opera, en dan luister ik weer Lou Reed. Of Bob Dylan, ik ben een grote fan van Bob Dylan. Ik verzamel eigenlijk alles van hem. Ik heb nu de laatste Basement Tapes aangeschaft, ze zijn opnieuw uitgegeven - ik had er al een ouwe versie van. Ze zijn voor iemand die van Dylan houdt absoluut prachtig, maar als je hem nog moet leren kennen is het waarschijnlijk een beetje veel.
De jonge Dylan had een fantastische, penetrerende stem Heel eenvoudig: zijn stem, gitaar en mondharmonica waren al een complete wereld - in combinatie met zijn geweldige teksten. Nog steeds wordt ervoor gepleit hem de Nobelprijs te geven voor de literatuur." [met dank aan Alja]
AD van 24 december bevatte een "Zelfportret in 10 songs" van Matthijs van Nieuwkerk. Op 2 staat Dylans "Like A Rolling Stone". Van Nieuwkerk: "Dylan was mijn leidsman, zijn teksten waren een evangelie en ik deed aan exegese. How does it feel to be on your own? Goede vraag. Naar het antwoord heb ik een paar richtingloze adolescentenjaren gezocht. En op de achtergrond zong Bob." Enzovoort. [met dank aan Henk]

Geen opmerkingen: