tag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post7534568264075590853..comments2024-01-13T13:16:43.365+01:00Comments on Bob Dylan in (het) Nederland(s): NRC 6 november: 'Dylan heeft recht op recensieloos bestaan'Unknownnoreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-1931288648376597292013-11-12T22:01:46.574+01:002013-11-12T22:01:46.574+01:00World Gone Wrong was inderdaad de enige LP van ...World Gone Wrong was inderdaad de enige LP van 'm waar ik nog nix van kende. Ik heb nu de Complete Album Collection, maar da's wel veel ineens. Alles op z'n tijd.<br />Frans.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-9040203796859409102013-11-12T14:00:52.478+01:002013-11-12T14:00:52.478+01:00Beste Herman, wat betreft de opname techniek heb j...Beste Herman, wat betreft de opname techniek heb je wel een punt... maar het lijkt haast bewust gedaan dat de band wat afstandelijk en ingehouden klinkt, de stem doet hier al het echte werk, en die vind ik wel heel warm klinken...<br />Overigens je website bezocht: interessant!<br />(en wat betreft plagiaat waar je eerder over schreef: daarop heb ik gereageerd, maar lees dit eens:<br />http://www.poetryfoundation.org/article/178703<br />hans altenanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-85989906952362642612013-11-12T12:15:56.644+01:002013-11-12T12:15:56.644+01:00Met koud als ijs bedoel ik, dat ook ik de opnames ...Met koud als ijs bedoel ik, dat ook ik de opnames technisch kil vind, alhoewel ik Jackson Browne's platen heel goed vind qua geluid vind ik deze opnames uit zijn studio's wat merkwaardig. Verder vind ik Dylan koud en afstandelijk op de plaat. Maar goed waar hebben we het over:inderdaad smaken verschillen, vrijheid blijheid. Ik heb de plaat uiteraard met rode oortjes beluisterd. Maar het beklijft niet. Ik zou het heerlijk vinden als hij het ellenlange titelnummer live zou doen, volgens mij heeft dat veel in zich. Delia is een nummer dat op cd World Gone Wrong begin jaren negentig staat, het is een bewerking van een traditional, ik vind dat Dylan dat nummer altijd heel goed uitvoert. Hier een versie live: https://vimeo.com/37142331<br />Herman Tulphttp://www.hermantulp.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-24500305020133611212013-11-12T12:04:22.531+01:002013-11-12T12:04:22.531+01:00Beste Frans, Delia staat op het intense World Gone...Beste Frans, Delia staat op het intense World Gone Wrong, geheel akoestisch en enkel met covers van heel oud folk en blues materiaal, zeer donker, maar heel persoonlijk gebracht. In feite is die plaat de voorstudie van Time out of Mind (een veel gehoorde stelling overigens, maar wel door mij gedeeld ;-)<br />En Tempest, dit album is niet makkelijk maar dring je er in door dan omhult hij je met een donderwolk aan emoties, met hier en daar een lichtflits... je moet er van houden maar dan ben je er ook aan verslingerd, al laat hij zich net als Blonde on Blonde en Highway 61 en Bringing it all Back Home of Blood on the Tracks niet als achtergrondmuziek gebruiken...hans altenanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-61903166875227368842013-11-11T21:18:37.274+01:002013-11-11T21:18:37.274+01:00Wat die youtube-filmpjes betreft ben ik het met je...Wat die youtube-filmpjes betreft ben ik het met je eens, Hans.<br />Hoe iemand Tempest koud als ijs kan noemen is mij een raadsel. Maar zullen we er eens een dooddoener tegenaan gooien? Smaken verschillen!<br />Delia ken ik niet, staat dat op een bootleg?<br />FransAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-62837056419043070222013-11-11T10:16:40.621+01:002013-11-11T10:16:40.621+01:00Apart Herman, maar juist in een nummer als Delia h...Apart Herman, maar juist in een nummer als Delia hoor je wat zijn stem nog steeds kan doen en doet. Verder gruw ik van de Youtube opnamen, al begrijp ik dat fans zo gretig zijn hem te zien dat ze er toch naar kijken (ik heb me er onlangs toe laten verleiden omdat er zoveel goeds werd verteld over deze tour, maar het getoonde staat in geen verhouding tot wat op podium en in de zaal werkelijk te berde werd gebracht). Het is niet voor niets dat men vraagt de mobieltjes weg te stoppen, het verstoort het optreden en het geluid en de weergave doet geen recht aan het geluid en wat je echt ziet. Er zijn zeker momenten waarop dylan mechanisch klinkt, onvermijdelijk bij zijn optreedschema, maar hij blijft op zoek naar de inspirerende live ervaring en dit lukte hem weer dit jaar. Je hebt iets gemist, want als je van Delia houdt, dan had je denk ik iets van die rauwe intensiteit en tegelijk subtiliteit gevonden in deze optredens van 2013. Al zou het ook kunnen zijn dat je hem koud als ijs had gevonden, want Tempest klinkt wel heel erg in de richting van wat hij nu, net iets losser, brengt. En over al deze dingen kan een journalist schrijven, als hij er bij is geweest, de clichés die worden geroepen negeert, en zijn eigen ervaring (met inbegrip van de kennis van het repertoir) goed onder woorden brengt op een originele wijze, dus met nieuwswaarde.hans altenanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-43287820791565914502013-11-10T21:26:52.748+01:002013-11-10T21:26:52.748+01:00Ik ben een groot fan, draai zijn muziek dagelijks,...Ik ben een groot fan, draai zijn muziek dagelijks, ook veel boots. Ik zou echter nooit meer naar een optreden gaan. <br />Via de bootlegs -ook de meest recente optredens-volg ik hem dagelijks en zo nu en dan is er nog wel wat leuks tussen, maar verder vind ik het allemaal mechanisch en muzikaal niet interessant wat hij live doet. Een zanger zonder stem ( volgens mij zong hij eind jaren tachtig voor het laatst met zijn volle stadionstem)heeft ook iets potsierlijks. Hij heeft nooit iets anders gedaan dan optreden en het is het enige dat hij kan( zegt hij zelf in 1987) en zijn optredens hebben iets van een ritueel voor de die-hard fans en de jongere fans. Ik hoop dat hij nog een studioalbum maakt dat er toe doet. Tempest heeft wel wat , maar is ook zo koud als ijs en ik draai het nooit. Maar als hij Delia weer 'ns live doet geniet ik.Herman Tulplhttp://www.hermantulp.nlnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-72351900843119309192013-11-09T15:03:18.033+01:002013-11-09T15:03:18.033+01:00Ter aanvulling: ik lees liever een goed geschreven...Ter aanvulling: ik lees liever een goed geschreven negatieve recensie dan een slecht geschreven positieve recensie (en het liefst een goed geschreven positieve recensie :-))tomhttps://www.blogger.com/profile/07528412756598548375noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-54447797592252390442013-11-08T19:07:54.421+01:002013-11-08T19:07:54.421+01:00Ik bedoel eerdere optredens ipv eerste optredens.Ik bedoel eerdere optredens ipv eerste optredens.hanshttps://www.blogger.com/profile/05792099816256634641noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-22808442482282377442013-11-08T19:06:34.067+01:002013-11-08T19:06:34.067+01:00In 1978 was de kritiek dat hij met een volle Kuip ...In 1978 was de kritiek dat hij met een volle Kuip zwichtte voor het geld en zijn idealen verkwanselde. Begin jaren 80 was hij in De Heer en kon hij bij de Nederlandse media geen goed meer doen. Daarna was hij, aldus het Nederlandse journaille, gedwongen weer jaren zestig liedjes te spelen omdat zijn fans anders weg zouden blijven. Nederlandse journalisten (een enkeling daargelaten) hebben altijd de neiging het gedrag van Dylan te verklaren. Ze verslaan geen gebeurtenissen, ze verklaren het omdat ze de eigen mening zo belangrijk vinden. En bij recensies hebben ze in regel geen historisch besef of hun verslag voorbereid door zich een beetje in hun onderwerp te verdiepen. Niemand vergelijkt het repertoire, de arrangementen of eventueel de stem met eerste optredens in Nederland. Dat besef hoeft geen geld te kosten. Er is You Tube, er zijn archieven. Het viel me op dat de Duitse media veel meer links legden met vroegere shows van Dylan in Duitsland en die ontwikkeling ook beschreven. Ik ben tot 5 jaar geleden journalist geweest en ik bevuil nu dus mijn nest. Maar ik heb helaas de ervaring dat heel veel journalisten heel erg lui en heel erg blij met zichzelf zijn. Die zelfingenomenheid (wat ik vind is echt heel erg belangrijk en ik schrijf het ook zo leuk op!) staat waardevolle recensies met een gefundeerde mening (en die mag natuurlijk ook negatief zijn over een optreden) in de weg. Trouw en Het Parool vond ik dit keer wel lezenswaardig vanwege een beargumenteerde visie.<br />En Bob Dylan kan inderdaad wel zonder recensies. Dat heeft zo'n jongen toch niet meer nodig...<br /><br /> <br /><br />hanshttps://www.blogger.com/profile/05792099816256634641noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-55290615603181062992013-11-08T16:48:44.326+01:002013-11-08T16:48:44.326+01:00Is een 'goede' recensie per definitie een ...Is een 'goede' recensie per definitie een positieve recensie? Nee. Een goed journalist is objectief en onbevooroordeeld, zowel in nega- als in positieve zin. Dat wordt erin gehamerd op de School voor de Journalistiek. 'Dus' schrijft hij wat iedere objectieveling hoort: een Dylan die (eigenlijk) niet meer kan zingen. 'Wij' horen iets anders; 'zij' niet. <br />Ik heb recensies te vaak gelezen en me verbaast -ook tientallen jaren geleden- en maak me er niet druk meer over. Ga naar een concert en geniet, da's alles wat telt.<br /><br />Simon<br />Anonymousnoreply@blogger.com