aantekening #6691

Het is Koningsdag en dus ging ik vanochtend vol hoop op een opmerkelijke Dylan-vondst, maar met de vrees dat 't 'm niet gaat worden een van de vele kleedjesmarkten op.
Ik ben Bob Dylan tegen gekomen, maar het was niet opmerkelijk. Een Greatest Hits zoals ik 'm al vaak ben tegen gekomen. Ik hoop dat iemand anders 'm gekocht heeft en nu luistert. Ik hoop dat hij / zij al luisterend overdonderd wordt en dagdroomt van het horen van meer van Dylan.

Ik heb dus niks van Bob Dylan gekocht. Wat ik wel heb gekocht is een stapeltje muziektijdschriften. In die tijdschriften vond ik de nodige artikelen over Bob Dylan. Leuk, maar ik ben niet achter de computer gaan zitten om daar over te schrijven.
Waar dan wel over? Nou, over het bladeren in die tijdschriften.
Tijdens het bladeren kwam ik een afbeelding van een album van jazzmuzikant Lou Donaldson tegen. Zo nu en dan luister ik naar de muziek van Lou Donaldson, vooral de albums Blues Walk en The Natural Soul. Het in het tijdschrift afgebeelde album kende ik niet. Het heet Blowing In The Wind. Het album verscheen in 1966 en bevat Donaldsons versie van Dylans "Blowin' In The Wind". Het zou logisch zijn dat ik dit album - nu ik weet heb van het bestaan er van - wil horen. Maar ik twijfel of ik dit wel wil. Lou Donaldson is een uitstekend muzikant, "Blowin' In The Wind" is een schitterend nummer en toch vrees ik dat de combinatie gaat tegenvallen.
Ik moet hier nog eens goed over nadenken voor ik beslis of ik dit album al dan niet wil horen.

In een ander tijdschrift kwam ik nog iets aardigs tegen. Er is een band die heet Mrs. Henry. Bij het zien van die bandnaam moest ik gelijk denken aan het Dylan-nummer "Please, Mrs. Henry". En omdat ik die associatie had las ik de recensie van de albums Mrs. Henry vol. I en Mrs. Henry vol. II in het tijdschrift. In die recensie las ik dat Mrs. Henry de Dylan-nummers "Positively 4th Street" en "The Man In Me" heeft opgenomen.
Dat maakte nieuwsgierig en dus surfte ik naar de website van Mrs. Henry. Op die site zijn wat fragmenten van de nummers van de genoemde albums te beluisteren en zie ik dat de band iets doet / heeft met The Last Waltz, het afscheidsconcert van The Band waar Bob Dylan ook bij was. 
[De website van Mrs. Henry vind je hier. Op Spotify zijn nummers van de genoemde albums geheel te beluisteren]

~ * ~ * ~ * ~

Record Store Day ligt al weer bijna een week achter ons en ik moet bekennen dat ik nog niks gehoord heb van de toen gekochte platen. Ik heb er simpelweg de rust nog niet voor gevonden. Misschien vanavond, of morgenochtend.


Zal Universal Love, het album dat op RSD voor het eerst te koop was, maar best lastig te vinden bleek, ook een 'gewone' release krijgen op cd en elpee?
Jawel toch?

~ * ~ * ~ * ~

Is er iemand bekend met de acht cd's tellende box Broadcast Collection '77 - '93 van Tom Petty? Afgaande op de tracklist bevat cd 4 in deze boxset opnamen met Bob Dylan. Wat ik graag zou willen weten is om welke opnamen met Bob Dylan (datum) het gaat.
Hetzelfde geldt voor de 5 cd's tellende box Live Radio Broadcast Commemorative Edition van Tom Petty en de elpee Broadcast Rarities. (Of gaat het bij deze laatste twee helemaal niet om opnamen met Bob Dylan, maar om door Petty gespeelde covers van nummers van Bob Dylan?)

~ * ~ * ~ * ~

In november verschijnt Iron Curtain Journals: January-May 1965 van Allen Ginsberg. Wat dit boek voor de Dylan-liefhebber interessant maakt is dat Allen Ginsberg in mei 1965 Tjechoslowakije werd uitgezet en naar Londen vloog om daar Bob Dylan tegen het lijf te lopen (zie de film Dont Look Back). De vraag is of de dagboeken van Ginsberg zoals die in november verschijnen al dan niet ook Ginsbergs periode in Londen in mei 1965 bevatten. (De aankondiging van dit boek staat hier) De boekbeschrijving die hier te lezen is doet vermoeden dat Ginsbergs periode in London wel degelijk in Iron Curtain Journals: January-May 1965 te vinden is.
Allen Ginsberg is te zien in de openingsscène van de Dylan-film Dont Look Back. [Dont Look Back is morgenavond op een groot scherm in DRU Cultuurfabriek in Ulft te zien, zie kolom rechts]
Die scène werd kort na Ginsbergs aankomst in Londen, in mei 1965 gefilmd.





Iron Curtain Journals: January-May 1965 is de eerste van drie boeken met dagboekaantekeningen van Allen Ginsberg die verschijnen. Voor de Dylan-liefhebber kan ook het derde deel interessant zijn: The Fall of America Journals (verschijnt 2021). The Fall Of America is een dichtbundel van Allen Ginsberg met spontaan ontstane gedichten die hij al pratende componeerde met behulp van een van Bob Dylan gekregen bandrecorder.
Deze bandrecorder werd door Allen Ginsberg ook gebruikt voor het opnemen van Bob Dylans concerten op 11 en 12 december 1965.

[Meer over Allen Ginsbergs periode in Londen in mei 1965 en de met die bewuste bandrecorder opgenomen Dylan-concerten in het binnenkort te verschijnen boek Dylan & de Beats.]

Allen Ginsberg tijdens een interview in 1976 met Barry Farber: "Yeah, that [het boek Blues, Rags, Ballads and Harmonium Songs 1971-1974] just came out this month. I’ve been working on the music. Actually, my teacher, to some extent, has been [Bob] Dylan, [he] taught me chord-changes for the blues. So I’ve been writing, like, Buddhist pop songs, like I sang before and trying to get into music and singing blues. So this is a result of that. There’s about thirty-five songs, which I hope I’ll be recording sooner or later."

(Zie hier.)

2 opmerkingen:

Edo zei

TOM PETTY - Broadcast Collection '77 - '93

Zie https://www.ebay.com/itm/TOM-PETTY-Broadcast-Collection-77-93-8CD-BOX-SET-Sealed-NEW-/162803355650?rmvSB=true

DISC FOUR
Tom Petty & Bob Dylan, Entertainment Centre, Sydney, February 1986 (KSAN-FM)

tom w zei

Dank Edo,

Dank ook aan Hilda en Rob voor de reacties via e-mail / op facebook.
Disc vier van die boxset lijkt een kopie van de bootleg Dualing Banjos, zie hier: http://www.bobsboots.com/CDs/cd-d32.html
De enige bijdrage van Dylan op Broadcasting Rarities - zo begreep ik van Rob - is "Across The Boarderline".

groet,
Tom