tag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post7302732491907589600..comments2024-01-13T13:16:43.365+01:00Comments on Bob Dylan in (het) Nederland(s): The Times they are a-changin': vijftig jaarUnknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-1133296307706358542014-01-15T14:03:15.650+01:002014-01-15T14:03:15.650+01:00"Times": m'n kennismaking met Dylan ..."Times": m'n kennismaking met Dylan in 1967. Nog steeds een van m'n favorieten en in het 'protest'genre zou ik zo snel geen betere kunnen noemen -misschien Woody, toch. <br />De uitsmijter 'Restless Farewell' geeft zo mooi -en duidelijk- aan waar Dylan op dat moment al mee bezig was. Transitie = Dylan. <br /><br />SimonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-90696930324985914332014-01-15T14:02:03.112+01:002014-01-15T14:02:03.112+01:00"Times": m'n kennismaking met Dylan ..."Times": m'n kennismaking met Dylan in 1967. Nog steeds een van m'n favorieten en in het 'protest'genre zou ik zo snel geen betere kunnen noemen -misschien Woody, toch. <br />De uitsmijter 'Restless Farewell' geeft zo mooi -en duidelijk- aan waar Dylan op dat moment al mee bezig was. Transitie = Dylan. <br /><br />SimonAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-84918568721168489402014-01-14T23:05:14.665+01:002014-01-14T23:05:14.665+01:00Ik vind het de beste plaat uit de akoestische peri...Ik vind het de beste plaat uit de akoestische periode. Gewoon vanwege de kwaliteit van de composities. En om de protestsongs te snappen, heb je inderdaad een geschiedenisboek nodig, maar aan de andere kant, onrecht is van alle tijden. En een maandje meer of minder maakt niet uit, de plaat is 50. Heeft dat trouwens nog gevolgen qua copyright?<br />FransAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-3709672109049535230.post-39354591683789896202014-01-14T10:27:47.643+01:002014-01-14T10:27:47.643+01:00Bedankt voor dit warme pleidooi voor The Times, wa...Bedankt voor dit warme pleidooi voor The Times, want ja het is een tijdloze plaat, en een met sterke verhalen, sobere indringende sfeer die de hele plaat doordrenkt en tot een geheel maakt. Ik zie geen filler, alles is met overtuigingskracht gebracht en met al zijn concreetheid heeft het een bijna abstracte zeggingskracht die meningen overstijgt. Tussen Freewheelin en Another Side, die allebei mijlpaalen waren in een ontwikkelingsfase, wordt de Times, die op het eerste oog geen veranderde stijl bracht, wel eens vergeten. Maar hier duikt het estheticisme van Dylan onvervalst de kop op, juist als het lijkt dat het protest voorop staat, en alleen al de prachtige liner notes, met de notities over the mind unwinding, duiden op een grotere introspectie en een hang naar beelden (al zijn ze nog in de realistische stijl) en klankrijkdom. Deze plaat zuigt mij naar binnen, en ik meen te weten, al is het een eigen observatie zonder statistische onderbouwing, dat het dit album is dat in ieder geval in Nederland destijds Dylan tot een grootheid maakte. En terwijl de aandacht er misschien minder voor is geworden, neem je de tijd om hem te beluisteren zal je inderdaad, zoals in deze blog nu beschreven, iets van een universele schoonheid vinden. Folk met een moderne geest boven zichzelf uitgetild. Proost!Anonymousnoreply@blogger.com