21 januari 1966 Studio A, Columbia Recording Studio New York City
“Pain sure brings out the best in people, doesn’t it?”
(Bob Dylan – “She’s Your Lover Now”)
1. She’s Your Lover Now – Take 1 Breakdown The Cutting Edge
2. She’s Your Lover Now – Take 2 Rehearsal
3. She’s Your Lover Now – Take 3 Breakdown
4. She’s Your Lover Now – Take 4 Incomplete
5. She’s Your Lover Now – Take 5 Rehearsal
6. She’s Your Lover Now – Take 6 Complete The Cutting Edge
7. She’s Your Lover Now – Take 7 False start
8. She’s Your Lover Now – Take 8 Rehearsal
9. She’s Your Lover Now – Take 9 Rehearsal
10. She’s Your Lover Now – Takes 10-11 Rehearsal
11. She’s Your Lover Now – Take 12 Rehearsal
12. She’s Your Lover Now – Take 13 Rehearsal
13. She’s Your Lover Now – Take 14 Breakdown
14. She’s Your Lover Now – Take 15 The Bootleg Series, Vol. 1-3, The Cutting Edge
15. She’s Your Lover Now –Rehearsal
16. She’s Your Lover Now – Take 16 Complete The Cutting Edge
Op 21 januari 1966 dook Bob Dylan Studio A te New York in om “She’s Your Lover Now” op te nemen. Dat moet een frustrerende dag geweest zijn. Luisterend naar de opnamen van deze sessie wordt duidelijk dat Bob Dylan met een visie, een beeld van “She’s Your Lover Now” de studio in is gegaan, maar dat het maar niet lukte om dat wat hij in zijn hoofd had op tape te krijgen. Luisteren naar deze sessie is luisteren naar falen.
Falen heeft nog nooit zo mooi geklonken.
De sessie van 21 januari 1966 wordt op The Cutting Edge: Deluxe Edition tekort gedaan. Deze sessie moet niet ingekort worden, deze sessie moet van de eerste tot de laatste noot beluisterd worden om de lange worsteling te horen die uiteindelijk leidt tot de emotionele ontlading in de allerlaatste opname: take 16.
Wie de Collector’s Edition van The Cutting Edge tot zijn beschikking heeft kan alles horen. De eigenaren van de Deluxe Edition moeten het doen met vier takes van “She’s Your Lover Now”, een van Dylans grote verloren songs.
1. She’s Your Lover Now – Take 1 Breakdown
Op de vraag van producer Bob Johnston hoe het op te nemen nummer heet antwoordt Bob Dylan, na even nagedacht te hebben: “Just A Little Glass Of Water”. Het is onder deze titel, op de bootleg Thin Wild Mercury Music, dat ik voor het eerst geconfronteerd werd met de schoonheid van wat wij nu kennen als “She’s Your Lover Now”.
Deze eerste take is nog redelijk ingetogen, braaf zo je wilt, in vergelijking met latere takes. Let op de piano.
2. She’s Your Lover Now – Take 2 Rehearsal
3. She’s Your Lover Now – Take 3 Breakdown
4. She’s Your Lover Now – Take 4 Incomplete
5. She’s Your Lover Now – Take 5 Rehearsal
De takes 2 tot en met 5 zijn alleen te horen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge.
6. She’s Your Lover Now – Take 6 Complete
“She’s Your Lover Now” in een ander ritme dan take 1, minder ‘zwevend’. Schitterend door Dylan gezongen in een (vroege) versie van zijn Blonde On Blonde-stem. Muzikaal is “She’s Your Lover Now” een ambitieus nummer, en dat ambitieuze karakter lijkt het struikelblok voor het opnemen van deze compositie te zitten. Is “She’s Your Lover Now” het ‘slachtoffer’ van de niet gesmeerd lopende New York-sessies voor Blonde On Blonde? De opname breekt af (volgens de tracklist van de Collector’s Edition is deze take compleet). Deze take is ook te horen op The Best Of The Cutting Edge (volgens de tracklist op deze uitgave gaat het om een ‘rehearsal’.)
7. She’s Your Lover Now – Take 7 False start
8. She’s Your Lover Now – Take 8 Rehearsal
9. She’s Your Lover Now – Take 9 Rehearsal
10. She’s Your Lover Now – Takes 10-11 Rehearsal
11. She’s Your Lover Now – Take 12 Rehearsal
12. She’s Your Lover Now – Take 13 Rehearsal
13. She’s Your Lover Now – Take 14 Breakdown
Acht takes van “She’s Your Lover Now”, allemaal incompleet, die alleen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge te horen zijn.
Speciale aandacht verdient de track met – volgens de tracklist van The Cutting Edge: Collector’s Edition – de takes 10 en 11. Deze track duurt ruim 11 minuten en bevat vele (korte) pogingen om “She’s Your Lover Now” onder de knie te krijgen en op te nemen. Als luisteraar word je overvallen door het ene na het andere schitterende fragment, riedeltje, een paar regels en iedere keer is er de hoop dat er meer gaat komen, dat er een uitgewerkte versie gaat komen. En steeds is er, voor de teleurstelling over het uitblijven van meer van hetzelfde echt doordringt al weer een nieuw fragment, een nieuw stukje schoonheid dat de aandacht opeist.
De vele pogingen, vaak kort, op deze track verklaren mogelijk het verschil in aantal takes van “She’s Your Lover Now” tussen de tracklist van The Cutting Edge (16 takes en een ‘rehearsal’-take) en de 19 takes die Michael Krogsgaard in zijn Bob Dylan: The Recording Sessions noemt.
14. She’s Your Lover Now – Take 15
Take 15 van “She’s Your Lover Now” werd in 1991 op The Bootleg Series volumes 1 – 3 [rare & unreleased] 1961 – 1991 uitgebracht en is nu ook te horen op de Deluxe Edition van The Cutting Edge.
De take begint met piano, dit klinkt als Dylans pianospel. In vergelijking met de twee eerdere takes op de Deluxe Edition heeft “She’s Your Lover Now” voor deze take wederom een nieuw ritme gekregen. Een stuwend ritme. Het is zoeken. Hoog ritme op de drums met vele roffels tussendoor. Helaas breekt de take voortijdig af.
15. She’s Your Lover Now –Rehearsal
Deze take is alleen te horen op de Collector’s Edition.
16. She’s Your Lover Now – Take 16 Complete
En dan, helemaal aan het eind van een lange opnamesessie barst de bui eindelijk los.
De muzikanten zijn naar huis gestuurd, alleen Bob Dylan is nog aan de kant van het glas waar de instrumenten staan. Hij sorteert zijn papieren, neemt plaats achter de piano. De frustratie over het mislukken van het opnemen van “She’s Your Lover Now” pompt door zijn lijf en strijdt met de wetenschap dat het kan, dat het past, dat het goed is, dat het er uit moet. En toch is er twijfel, “It’s not gonna be exactly right”, mompelt Dylan voor zijn vingers voor het eerst de toetsen van de piano indrukken.
De stem begint weifelend, maar na een tweede geneuriede regel zit Dylan hoorbaar in de song en barst de eerder genoemde bui los. Het stortregent. En ik, als luisteraar sta er in.
Melodie, zanglijn, volume, alles is ondergeschikt aan het te vertellen verhaal. Het is venijn, pijn, spijt en verdriet. Het druipt, langzaam en de woede over het eigen verdriet stapelt zich op tot een berg, tot een brok emotie.
Er gebeurt zoveel in deze opname, vijf tempo’s, acht stemmen, tien emoties en toch is het van begin tot eind een geheel. Dit is waarom ik naar Dylans muziek luister. Ik huil, ben overmand.
Niets is heilig, geen muzikale wet doet er nog toe. Het is allemaal ondergeschikt.
En tegen het eind, iets na driekwart van de opname is er de triomf, de overwinning dat het eind van het nummer gehaald gaat worden. De stem in “I’m not scared of animals like you”, ze worden uitgespuugd, toegeworpen aan een ieder die in de weg loopt, de noten van de getergde piano onder die stem, vechtend om aandacht.
En dan, dan verwacht je de gelukkige uitputting. Het hoorbaar achteroverleunen na het spelen. Niets daar van, enkele speelse noten op de piano en de vraag: “Did you get that down?”
Het antwoord is “ja”, gelukkig maar, het is vastgelegd.
Veeg mij maar op.
Ik heb nog geen opname van The Cutting Edge zo vaak gedraaid als deze take van “She’s Your Lover Now”. Het beangstigt me, vooral wat het luisteren in me losmaakt. Het laat me niet los, het kruipt steeds weer onder mijn huid, in mijn donder. En iedere keer luisteren is alsof ik voor het eerst geconfronteerd wordt met de pijnlijke schoonheid van deze piano-take van “She’s Your Lover Now”.
Een opname voor de eeuwigheid.
Handwritings van Bob Dylan van de lyrics van She's Your Love Now (met varianten):
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.needsomefun.net/wp-content/uploads/photo-gallery/Bob%20Dylan%20HandWritings/ek5.jpg
http://www.needsomefun.net/wp-content/uploads/photo-gallery/Bob%20Dylan%20HandWritings/ek6.jpg
En overigens ook van andere songs:
http://www.needsomefun.net/bob-dylan-66-handwritings-descriptions/
Heeft er iemand de tekst van If I was a king?
BeantwoordenVerwijderenJacques Mees