5 oktober 1965 Studio A, Columbia Recording Studio New York City
1. Medicine Sunday – Take 1 Incomplete The Cutting Edge
2. Medicine Sunday – Take 2 Incomplete
3. Jet Pilot – Take 1 Biograph, The Cutting Edge
4. I Wanna Be Your Lover – Rehearsal
5. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 1 Fragment
6. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 2 Fragment
7. I Wanna Be Your Lover – Take 1 Fragment The Cutting Edge
8. I Wanna Be Your Lover – Take 1 Edit 1 Complete
9. I Wanna Be Your Lover – Take 1 Edit 2 Complete
10. I Wanna Be Your Lover – Take 2 Complete
11. I Wanna Be Your Lover –Rehearsal
12. I Wanna Be Your Lover – Take 3 Complete
13. I Wanna Be Your Lover – Take 4 Complete
14. I Wanna Be Your Lover – Take 5 Complete
15. I Wanna Be Your Lover – Take 6 Complete The Cutting Edge
16. I Wanna Be Your Lover – Take 6 (mis-slate) Biograph
17. Instrumental – Take 1 Fragment
18. Instrumental – Take 2 Complete The Cutting Edge
1965: in januari nam Bob Dylan Bringing It All Back Home op, in de zomer volgden de opnamen voor Highway 61 Revisited en in de herfst begon hij aan het opnemen van wat uiteindelijk Blonde On Blonde zou worden. Vijftig jaar later lijkt dat gekkenwerk. Ondoenlijk, maar Bob Dylan deed het.
Echter, voor alle nummers van Blonde On Blonde op tape stonden, werden de opnamesessies verplaatst van New York naar Nashville en was 1966 begonnen.
De eerste opnamesessie voor Blonde On Blonde was op 5 oktober 1965, van alle composities die tijdens deze sessie opgenomen werden kwam er niet een op Blonde On Blonde terecht. Het geluid, het gevoel dat je als luisteraar krijgt bij het horen van de sessie van 5 oktober ligt dichter bij de songs van Highway 61 Revisited dan bij Blonde On Blonde. Het lijkt er op dat Bob Dylan tijdens de sessie van 5 oktober nog zoekende was naar wat Blonde On Blonde moest worden.
De tracklist van The Cutting Edge: Collector’s Edition leert ons dat er tijdens de sessie van 5 oktober helemaal geen zeven pogingen werden gedaan om “Jet Pilot” op te nemen, zoals Michael Krogsgaard beweert in zijn Bob Dylan: The Recording Sessions. Het bleef bij één take.
Zowel “Medicine Sunday” als “Jet Pilot” zijn slechts fragmenten van songs die nooit echt verder uitgewerkt zijn. Ook de twee “instrumentals” waren waarschijnlijk nooit meer dan ‘probeersels’. Dat betekent dat Bob Dylan slechts aan twee composities serieus werkte tijdens de sessie van 5 oktober 1965: “Can You Please Crawl Out Your Window?” en “I Wanna Be Your Lover”. De eerste song had hij ook al tijdens de sessies voor Highway 61 Revisited proberen op te nemen en de tweede song – “I Wanna Be Your Lover” – klinkt nog het meest als een (zeer geslaagd) antwoord op het door John Lennon en Paul McCartney geschreven nummer “I Wanna Be Your Man”, een nummer dat zowel door The Beatles als The Rolling Stones werd opgenomen.
Dat alles bij elkaar kan het beeld geven dat de sessie van 5 oktober 1965 niet zo interessant is om te horen. Niets is minder waar. Er is genoeg moois opgenomen tijdens deze sessie om vijftig jaar later vol bewondering de opnamen aan je voorbij te laten trekken.
1. Medicine Sunday – Take 1 Incomplete
2. Medicine Sunday – Take 2 Incomplete
Van het heerlijke fragment “Medicine Sunday” is take 1 op de Deluxe Edition van The Cutting Edge te horen. “Medicine Sunday” is zo’n nummer waarvan ik altijd gehoopt had dat ooit nog eens zou blijken dat Bob Dylan het verder uitgewerkt had tot een heel nummer. Het rammelt, het schudt en het is heerlijk.
Take 1 van “Medicine Sunday” staat ook op The Best Of The Cutting Edge.
3. Jet Pilot – Take 1
Nog zo’n fragment dat schreeuwt om een verdere uitwerking. In 1985 werd dit ook al uitgebracht op Biograph. Dylan zingt: “She ain’t no woman, she’s a man”, dan wil ik weten hoe het verder gaat.
4. I Wanna Be Your Lover – Rehearsal
5. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 1 Fragment
6. Can You Please Crawl Out Your Window? – Take 2 Fragment
De “rehearsal” van “I Wanna Be Your Lover” en de twee fragmenten van “Can You Please Crawl Out Your Window?” zijn alleen te horen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge.
7. I Wanna Be Your Lover – Take 1 Fragment
Niet meer dan een fragment. “I Wanna Be Your Partner Babe, I Wanna Be Your Man” zingt Dylan. Volgens de recording sheet heet dit nummer “I Don’t Wanna Be Your Partner”.
8. I Wanna Be Your Lover – Take 1 Edit 1 Complete
9. I Wanna Be Your Lover – Take 1 Edit 2 Complete
10. I Wanna Be Your Lover – Take 2 Complete
11. I Wanna Be Your Lover –Rehearsal
12. I Wanna Be Your Lover – Take 3 Complete
13. I Wanna Be Your Lover – Take 4 Complete
14. I Wanna Be Your Lover – Take 5 Complete
Deze zeven (!) versies van “I Wanna Be Your Lover” zijn alleen te horen op de Collector’s Edition van The Cutting Edge.
15. I Wanna Be Your Lover – Take 6 Complete
Een uptempo, swingend nummer. Dit “I Wanna Be Your Lover” is een leuk ‘tussendoortje’, maar geen grote song zoals Bob Dylan die in het jaar 1965 aan de lopende band leek uit te spugen. Let op het gitaarwerk, vooral wanneer je deze versie vergelijkt met de volgende versie van “I Wanna Be Your Lover”.
16. I Wanna Be Your Lover – Take 6 (mis-slate)
Deze versie van “I Wanna Be Your Lover” lijkt sterk op de vorige (let op het gitaarwerk). Deze versie staat niet op de Deluxe Edition van The Cutting Edge, maar verscheen in 1985 wel op Biograph.
17. Instrumental – Take 1 Fragment
18. Instrumental – Take 2 Complete
Twee instrumentale nummers waarvan alleen take 2 compleet is en op de Deluxe Edition van The Cutting Edge verscheen. De credits bij deze track in het boekwerk bij The Cutting Edge: Deluxe Edition zijn wel aardig. Er staat: “Bob Dylan: vocals, guitar.”
Natuurlijk is de foutieve vermelding van ‘vocals’ geestig, maar veel interessanter is het feit dat Bob Dylan op deze opname meespeelt. Immers, deze track circuleert al jaren onder Dylan-liefhebbers en tot nog toe was er altijd twijfel of Bob Dylan wel meespeelde.
De sessie van 5 oktober 1965 wordt vaak aangemerkt als de eerste opnamesessie voor Blonde On Blonde. Ik heb dat zelf ook altijd gedaan, zelfs in de inleiding van dit stuk nog. Starend naar de songs die tijdens deze sessie werden opgenomen, gecombineerd met de wetenschap dat de geplande opnamesessie van 6 oktober niet doorging en dus de tweede opnamesessie voor Blonde On Blonde pas op 30 november – bijna twee maanden later – was, kun je je afvragen in hoeverre de sessie van 5 oktober 1965 bedoeld was om opnamen voor wat uiteindelijk Blonde On Blonde werd te maken.
Is het niet waarschijnlijker dat Bob Dylan op 5 oktober 1965 de studio in ging om een nieuwe single, uit te brengen na “Positively 4th Street”, op te nemen? En zou die nieuwe single dan “Can You Please Crawl Out Your Window?” of – nog waarschijnlijker gezien het verloop van de sessie – “I Wanna Be Your Lover” moeten worden?
Het zou me niet verbazen wanneer Bob Dylan met dat idee op 5 oktober de Columbia Recording Studios in New York binnenliep.
De twee fragmenten, “Medicine Sunday” en “Jet Pilot”, kunnen dan misschien het best gezien worden als recent geschreven ideeën die vastgelegd moesten worden voor ze verloren zouden gaan. De uitwerking zou wel komen. Zoiets.
Tijdens de volgende opnamesessie, die van 30 november 1965, liep Bob Dylan de studio in met een nieuwe compositie die uiteindelijk op Blonde On Blonde terecht zou komen en nam hij de single die “Positively 4th Street” moest opvolgen op.
Je lijkt helemaal gelijk te hebben met je aanname over het doel van de sessie, Tom:
BeantwoordenVerwijderenClinton Heylin – A Life in Stolen Moments
For the first time, Dylan enters Studio A with his touring band, the Hawks. Their primary raison d’etre is to rerecord Highway 61 Revisited outtake “Can You Please Crawl Out Your Window?”now intended as the follow-up to the recently charted “Positively 4th Street”.
Clinton Heylin – Revolution in the Air
On this version he even threw a little aside in the fade – the opening line to “Positively 4th Street” – probably a dig to Columbia for not telling the difference between the two. (Columbia managed to accidentaly release another July 30 take of the song on the A side of early copies of “Positively 4th Street”)
Ik ben benieuwd of die fade te horen is op een van de fragmenten op de Collectors Edition…
Interessanter is dat Heylin (in Revolution in the Air) vermoedt dat de versie van “Can You Please Crawl” die op Biograph/Masterpieces/SideTracks staat afkomstig is van deze sessie van 5 oktober en dat de 6 “verdwenen” takes van Jet Pilot die Krogsgaard noemt in werkelijkheid takes waren van “Crawl”.
Biograph noemt als datum 10/65 (en op de doos 12/65) en in de liner notes “Dylan tried cutting this song…in his first session with Robbie Robertson and the Hawks. This is The Hawks version. “I was pressured into doing another single” said Dylan.”
Side Tracks noemt 1/10/65 als datum (duidelijk fout, geen sessie). Masterpieces geeft geen details.
De liner notes van DeLuxe Edition zijn ook al tegenstrijdig. Over take 6 van 30/11/65 op disc 4 wordt geschreven “Dylan, apparently unhappy with the first time he recorded the song back in July, returns to it again with…The Hawks” en gaat daarmee dus zelf voorbij aan de takes tijdens de sessie van 5 oktober.
Een groot raadsel dus ;-)
Hoi Gerbrand,
BeantwoordenVerwijderenWe zijn nog niet klaar met "Can You Please Crawl Out Your Window?", het gaat nog fraaier worden :-)
groet,
Tom
Hoi Tom,
BeantwoordenVerwijderenje schrijft over je hoop dat dylan "medicine sunday" zou uitwerken tot een heel nummer.
Er zijn verhalen in omloop dat het een vroege versie is van "temporary like achilles", in dat opzicht zou je dat nummer kunnen beschouwen als de uitwerking van "medicine sunday" - ik citeer: sean wilentz, bd in america, blz 74: This first day’s efforts included two takes of “Medicine Sunday,” an early version of what would evolve into “Temporary Like Achilles,”
Geen idee hoe "waar" die verhalen zijn, mn eigen oren horen het verband niet 123 ...
Alleen de punchline "you're so hard" van Medicine Sunday is gebruikt in Temporary Like Achilles.
BeantwoordenVerwijderen